Junien tulipalot ovat verrattain harvinaisia – höyryveturit eivät saa kuitenkaan kulkea alueilla, joilla on suuri maastopalovaara
Junaliikenne oli sunnuntaina poikki usean tunnin ajan Keravan ja Lahden välisellä rataosuudella.
Ukko-Pekan vetämä matka Helsingistä Hämeenlinnaan oli loppuunmyyty, muilla Rautatiemusepäivän reiteillä oli vielä ennen puoltapäivää tilaa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA.Rautatieliikenteessä raportoidaan vuosittain vain muutamia liikkuvan junakaluston tulipaloja, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin raideliikenteen palvelukokonaisuuden päällikkö Kaisa Sainio sähköpostitse STT:lle. Junaliikenne on hänen mukaansa lähtökohtaisesti turvallista.
Junaliikenne oli sunnuntaina poikki usean tunnin ajan Keravan ja Lahden välisellä rataosuudella, kun radalla ajaneen museojuna Ukko-Pekan tavaravaunu syttyi tuleen. Museojunassa oli palon syttyessä noin 30 matkustajaa, mutta he eivät saaneet vammoja.
Museojuna Ukko-Pekassa on höyryveturi. Väyläviraston ohjeiden mukaan höyryveturit eivät saa liikennöidä alueilla, joilla on suuri maastopalovaara. Samalla rataosuudella, jolla Ukko-Pekan tulipalo tapahtui, oli ollut aiemmin sunnuntaina maastopalo.
Onnettomuus aiheutti häiriöitä junaliikenteessä. Junaliikenne oli palautunut lähes normaaliksi maanantaiaamuun mennessä.
Palo oli syttynyt vaunun sisältä, kertoi Ukko-Pekan liikennöinnistä vastaavan Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja Reijo Sarantila tekstiviestillä. Palo oli havaittu hänen mukaansa muutama kilometri Haarajoen pysähdyksen jälkeen.
Sainio Traficomista kertoi sähköpostitse, että höyryveturiliikennettä koskevat pääosin samat säädökset kuin muuta rautatieliikennettä. Höyryveturit saavat kuitenkin kulkea korkeintaan 80 kilometrin tuntivauhtia.
”Museorautatieliikenteen harjoittajilla pitää olla turvallisuusjohtamisjärjestelmä, jossa toimijan tulee kuvata soveltamansa turvallisuutta koskevat menettelyt ja toimintamallit, Sainio sanoo sähköpostiviestissä.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tutkinut museojunan tulipaloa. STT ei ole saanut iltapäivään mennessä Otkesilta kommentteja siitä, mitä tutkinnan aikana on selvinnyt.
Väylävirasto on rajoittanut höyryveturien liikennöintiä alueilla, joille on annettu maastopalo- tai metsäpalovaroitus. Rajoitukset on kerrottu Väyläviraston julkaisemassa ohjeessa varautumisesta rautatieonnettomuuksiin (OVRO).
Jos maastopalovaaran raja ylittyy, tulee höyryjunan liikkeistä ilmoittaa alueen pelastusviranomaisille. Höyryjunan ajama reitti on myös tarkistettava viimeistään kaksi tuntia matkan jälkeen, jos reitillä ei ole tänä aikana muuta liikennettä.
Höyryveturilla liikennöivässä junassa tulee olla myös tarvikkeet tulipalon alkusammutukseen sekä välineet, joilla hälyttää pelastustoimi mahdollisessa vaaratilanteessa.
Jos alueella on iso maastopalovaara, on liikennöinti höyryvetureilla kielletty. Poikkeuslupia asian suhteen ei anneta.
Keravan ja Mäntsälän alueilla on ollut useiden päivien ajan maastopalovaroitus. Aiemmin sunnuntaina syttyi maastopalo lähellä rataa Keravan Kytömaalla samalla rataosuudella, jolla Ukko-Pekan tulipalo tapahtui.
Ilmatieteen laitos arvioi metsäpalojen vaaran kasvavan tällä viikolla erittäin suureksi keskiviikon ja torstain välisenä yönä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



