Positiivinen luottotietorekisteri saattaa yllättää karulla tavalla – tarkista tietosi erityisesti, jos asuntolainan otto on tulossa ajankohtaisesti
Uuden positiivisen luottorekisterin sisältämät virheelliset merkinnät saattavat estää tai merkittävästi hidastaa lainansaantia.
Lainanantajat käyttävät positiivista luottotietorekisteriä selvittääkseen luotonhakijan tulot ja luotot. Kuva: Jarkko SirkiäPositiivinen luottotietorekisteri otettiin käyttöön huhtikuun alussa. Positiivisen luottotietorekisterin päätavoitteena on ehkäistä kotitalouksien ylivelkaantumista.
Rekisteristä löytyvät tiedot saattavat kuitenkin aiheuttaa kuitenkin lainaa haettaessa ikävän yllätyksen. Vaikka tulopuoli ja luottotiedot olisivat kunnossa, virheelliset luottomerkinnät voivat pahimmillaan vaarantaa luoton saamisen kokonaan.
Luottorekisterissä saattaa näkyä esimerkiksi jo kertaalleen takaisin maksettu laina tai siellä saattaa edelleen kummitella esimerkiksi vanha luottokortti tai luottotili.
Koska luotonantajat hyödyntävät rekisterin tietoja luottokelpoisuuden arvioinnissa, useat virheelliset luottomerkinnät voivat hidastaa tai jopa estää luotonsaannin.
Rekisterissä olevat virheet eivät vaikuta yksityishenkilöön muissa tilanteissa. Luotonantajat nimittäin saavat käyttää rekisterin tietoja vain silloin, kun henkilö hakee luottoa tai hakee muutosta olemassa olevaan luottoon.
”Positiiviselle luottotietorekisterille on tullut toistaiseksi reilut kolmesataa oikaisuvaatimusta yksityishenkilöiltä.”
”Jos huomaa virheen rekisterin tiedoissa, kannattaa ensisijaisesti olla yhteydessä kyseiseen luotonantajaan ja pyytää tietojen korjausta. Luotonantajan tulee korjata virheet ja puutteet viivytyksettä”, Verohallinnon toiminnallinen vastaava Marjaana Ohralahti opastaa.
Asiat pitää selvitellä alkuperäisen pankin tai muun luotonantajan kanssa, sillä Verohallinto rekisterinpitäjänä ei pysty arvioimaan, ovatko luotonantajien ilmoittamat tiedot oikein vai väärin.
”Positiiviselle luottotietorekisterille on tullut toistaiseksi reilut kolmesataa oikaisuvaatimusta yksityishenkilöiltä. Määrä on suhteellisen pieni verrattuna siihen, että rekisterissä on noin 11 miljoonan luoton tiedot”, Ohralahti kertoo.
”Jos huomaa tiedoissaan kyselyjä, joita ei itse tunnista, kannattaa olla heti yhteydessä luotonantajaan tai asiakaspalveluumme.”
Yksityishenkilöt voivat tarkastella omia luottojaan rekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Tähän mennessä sähköiseen asiointipalveluun on kirjauduttu 498 000 kertaa.
”Kun lainanhaku tai lainamuutokset ovat ajankohtaisia, kannattaa ehdottomasti käydä etukäteen tutustumassa omiin tietoihin rekisterissä ja tarkistaa siellä olevat tiedot”, Ohralahti tähdentää.
Ohralahti kertoo, että sähköisessä asiointipalvelussa näkyy luottojen tietojen lisäksi myös kaikki henkilöstä kysellyt luottotietorekisteriotteet, sekä tiedot siitä mikä luotonantaja tietoja on kysellyt, milloin ja miksi. Nämä tiedot säilyvät palvelussa viiden vuoden ajan.
Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi hiljattain tapauksesta, jossa Vastaamon tietomurron uhri sai positiivisesta luottotietorekisteristä selville, että hänen nimissään on tehty useita luottohakemuksia.
”Jos huomaa tiedoissaan kyselyjä, joita ei itse tunnista, kannattaa olla heti yhteydessä luotonantajaan tai asiakaspalveluumme”, Ohralahti ohjeistaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




