Enemmistö suomalaisista uskoo puoluejohtajista vain Sanna Marinin lisäävän puolueensa kannatusta – Ohisalolla heikoin tulos
Maria Ohisalon, Riikka Purran, Annika Saarikon ja Anna-Maja Henrikssonin vetovoimaan ei oikein uskota.Enemmistö suomalaisista, 61 prosenttia, uskoo puoluejohtajista vain Sanna Marinin vaikuttavan puolueensa (SDP) kannatusta lisäävästi, käy ilmi Kunnallisalan kehittämissäätiön (KAKS) tutkimuksesta.
Muut puoluejohtajat jäävät selvästi Marinin taakse, KAKS kertoo tiedotteessaan. Lähes puolet, 48 prosenttia vastaajista, uskoo myös Li Anderssoninin lisäävästä puolueensa vasemmistoliiton kannatusta.
Listan kolmossijalle kipuaa Hjallis Harkimo 38 prosentin lukemin. Noin kolmannes arvioi Petteri Orpon lisäävän kokoomuksen kannatusta ja Sari Essayahin kohentavan kristillisdemokraattien suosiota.
Maria Ohisalon, Riikka Purran, Annika Saarikon ja Anna-Maja Henrikssonin vetovoimaan ei oikein uskota. Suomalaisista kuudesosa otaksuu Ohisalon ja Purran, joka viides Saarikon ja joka neljäs Henrikssonin lisäävän puolueidensa kannatusta.
Tuloksia on syytä tarkastella myös siten, että ”lisää kannatusta” -osuuksista vähennetään ”vähentää kannatusta” -osuudet. Tarkastelu paljastaa, että yhdeksästä puoluejohtajasta kuusi selviää kuiville eli plussan puolelle. Nämä ovat paremmuusjärjestyksessä Sanna Marin (+48 %), Li Andersson (+31 %), Hjallis Harkimo (+24 %), Sari Essayah (+21 %), Anna-Maja Henriksson (+13 %) ja Petteri Orpo (+12 %).
Kolmella puoluejohtajalla on miinusmerkkinen nettovaikutus. Pakkasen puolella ovat Maria Ohisalo (-26 %), Riikka Purra (-17 %) ja Annika Saarikko (-13 %).
SDP:n kannattajista yhdeksän kymmenestä arvioi Marinin lisäävän puolueen kannatusta. Vasemmistoliiton tukijoista lähes kolme neljästä, 74 prosenttia, luottaa Anderssonin karisman voimaan. Enemmistö kokoomuksen kannattajista (56 %) uskoo myös Orpon kannatusta lisäävään vaikutukseen.
Heikoiten omien joukossa pärjää Maria Ohisalo. Puolueen kannattajista Ohisalon vetovoimaan uskoo vain reilu neljännes. Reilut kaksi viidestä puolueensa kannattajasta uskoo Purran ja Saarikon lisäävän ryhmänsä kannatusta.
Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on koko aineiston tasolla suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





