Äkäslompolon showmies kolminkertaisti Jounin Kaupan liikevaihdon
Sampo Kaulanen tuotteisti oman persoonansa ja teki naamansa tutuksi sadoille tuhansille suomalaisille. Sen ansiosta pikkukylän K-kaupan liikevaihto kolminkertaistui.
Sampo Kaulanen lähtee ensi kesänä tien päälle tavoitteenaan levittää Lapin hulluutta. Kuva: Janne KoskenniemiKOLARI (MT)
Yrittäjä Sampo Kaulanen, 35, pystyy taas nukkumaan yönsä. Vielä muutama vuosi sitten unet vei pelko perheyrityksen konkurssista. Nyt Jounin Kaupalla menee kuitenkin taas hyvin. Neljän tappiollisen vuoden jälkeen kaksi viime vuotta tulos on ollut plussan puolella.
"Töitä on tehty ihan sikana", verkkareihin ja pipoon sonnustautunut kauppias toteaa.
Vuonna 2013 Kaulanen alkoi tietoisesti tuotteistaa itseään, kun rahaa ei ollut markkinointiin. Lappilainen on onnistunut mutkattomalla olemuksellaan ja avokätisillä arvonnoillaan keräämään Jounin Kaupalle yli 260 000 seuraajaa Facebookissa.
Aluksi työntekijät ihmettelivät kauppiaan intoa päivittää kuulumisiaan sosiaalisessa mediassa. Kun tulosta alkoi tulla, someintoa ei enää ihmetelty.
Kaulasen isoisä Jouni Kaulanen perusti kaupan 65 vuotta sitten Äkäslompoloon palvelemaan Yllästunturin turisteja. Vuonna 2008 Jounin pojanpoika otti kaupan ohjakset käsiinsä.
Vasta-aloittanut Kaulanen päätti laajentaa. Budjetti kuitenkin paisui kolmanneksen. Hän toteutti 13,5 miljoonan euron investoinnin velkarahalla. Samaan aikaan nousukausi kääntyi lamaksi ja hiihtoturistit hupenivat.
Miljoonaveloista ja juoksevista kuluista selvitäkseen uutuudenkarhea kauppa tarvitsi kipeästi lisää asiakkaita. Kaulanen pani itsensä likoon vuonna 2010 MTV3:n Diili-ohjelmassa ja sai mitä halusi – näkyvyyttä. Lisää vettä myllyyn toi vuosina 2012 ja 2013 esitetty Ylläksen yrittäjistä kertova tosi-tv-sarja Huipulla tuulee.
Sampo Kaulasen aikana Jounin Kaupan liikevaihto on kolminkertaistunut. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi 9,6 miljoonaa euroa, hänen aloittaessa reilu kolme miljoonaa.
Noin neljänsadan asukkaan Äkäslompolo ei kymmenistä tuhansista hiihtovieraistaan huolimatta voi muuttua liikenteen ja kaupankäynnin solmukohdaksi. Siksi Kaulanen taustajoukkoineen pystyttää parhaillaan verkkokauppaa.
"Sinne tulee tarjoustuotteita, omista kangaskuoseista tehtyjä vaatteita, konkurssieriä..."
Lisäksi kauppias suunnittelee eräänlaista verkkolehteä, jonne hän värvää tunnettuja kirjoittajia. Kaulasen ajatus on siirtää niin kaupankäynti kuin kaupan ympärillä käyvä porinakin uusille verkkosivuille.
"Panostuksista osa laitetaan verkkoon ja osa kivijalkaan. Sitten painetaan nappia ja katsotaan, mitä tapahtuu."
Koko juttu on luettavissa perjantaina MT:n viikonvaihdesivulta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
