vierasyliö Luonto on täynnä aarteita
Villit luonnon antimet – riista, kala, marjat, sienet ja villiyrtit
– ovat olleet elämisen edellytys
suurimman osan ihmiskunnan
historiasta. Maataloudesta
alettiin tulla riippuvaisiksi
vasta viisi tuhatta vuotta sitten, Suomessa tämä siirtymä
tapahtui huomattavasti
myöhemmin.
Suomalainen perusruoka
peruna on siis suorastaan ultramoderni uutuus, yleistyihän vasta parisen sataa vuotta
sitten.
Ennen maataloutta metsien keruutuotteilla oli ratkaiseva merkitys ravitsemukselle.
Ilman marjojen vitamiineja
talvi olisi ollut kohtalokas
pohjoisessa. Ruuan lisäksi
metsät olivat lääkekaappeja. Pihka oli haavanhoidon kulmakivi jo tuhansia vuosia sitten.
Viime vuosisadalla läheistä
luontosuhdetta alettiin pitää jopa vanhanaikaisena. Tätä
kuvannee hyvin köyhän talon lapsen häpeä 50-luvun lopulla, kun muilla lapsilla oli koulussa
eväsleipien päällä lauantaimakkaraa ja hän joutui tyytymään metson rintalihoihin.
Riistalintu oli köyhän talon särvintä jonka rinnalla lauantaimakkara oli niin uutta ja hienoa, että sitä syötiin aluksi vain
viikonloppuisin. 60-luvun äärifuturistisiin visoihin kuuluivat kaloripillerit ja ravintoliuokset joilla kiiltäviin haalareihin
pukeutuneet kansalaiset
tyydyttävät ruokahalunsa.
Nyt 2010-luvulla – eilisen
tulevaisuudessa – ihanteena onkin mahdollisimman vähän prosessoitu elintarvike.
Vaikka 60-luvun visiot olivat
mitä olivat, emme kääntäneetkään selkäämme luonnonantimille. Yli 70 prosenttia
suomalaisista poimii marjoja, nuorista aikuisistakin lähes
60 prosenttia.
Kuitenkin alle kymmenen prosenttia poimijoista saa
nykypäivänä tuloja marjojen myynnistä. Ennen marjojen myynti oli tärkeä osa tulonmuodostusta etenkin Lapissa ja Kainuussa.
Nyt luonnontuotteiden
keruuseen motivoivat luontoelämykset, liikunta ja terveys. Luonnontuotteiden kotitarvehyödyntäminen nykyaikana on siis enemmänkin nautinto ja etuoikeus kuin pakko ja
elämisen edellytys.
Länsi-Eurooppalaisessa
iitekehyksessä suomalaisilla lienee kaikkein läheisin ja arkipäiväisin suhde luontoon. Tämä
suhde näkyy muun muassa luonnontuotteiden laajana ja yleisenä käyttönä, eikä se ole välittömässä vaarassa kunhan vaalimme sitä.
Kaupungistuneenakin
suomalainen pakenee vapaa-
aikoinaan piilopirttiinsä
marjastamaan, kalastamaan ja metsästämään.
Miksi sitten tätä luontosuhdetta sitten pitäisi vaalia? Voisimmehan virkistäytyä
kaupunkien viherympäristöissä
ja ostaa maukkaat ja terveelliset luonnonmarjat torilta, mihin siirtotyövoima on ne poiminut.
On toki ihmisiä jotka tällaisen valinnan ovat tehneet eikä tätä ole syytä paheksua. Mutta jos teemme tällaisen valinnan
kansakuntana, menetämme
jotain tärkeää.
Kansallisen brändityöryhmän loppuraportin läpileikkaavina teemoina olivat luonto ja
luontosuhde. Olemme alkaneet
ymmärtää, että riistaliha eväsleipien päällä ei ole häpeän vaan ylpeyden aihe.
Tällaisesta etuoikeudesta ei tule luopua, varsinkin kun luonto ja luonnon hyödyntämisen arkinen perinne ja nykyaika eivät sulje pois toisiaan.
Nykyaika on mukana myös luontosuhteessamme. Marjanpoimija voi napauttaa gps-
laitteen muistiin marjapaikat, satoseurantaa voidaan ehkä jo lähitulevaisuudessa tehdä ilmakuvauksin ja ravitsemuksen tutkijat vyöryttävät uutta tietoa luonnonantimien edullisista terveysvaikutuksista.
Sellaistakin itsestäänselvyyttä kuin luonnon virkistävää ja
terapeuttista vaikutusta
varmennetaan tutkimuksilla.
Sen lisäksi että luonnon
hyödyntämisen perinne on osa identiteettiämme, se voi olla myös merkittävä kansantalouden resurssi. Maailman parhaaksi valittu ravintola, tanskalainen Noma, ratsastaa pohjoismaalaisella keittiöllä. Kotimainen
Lumene on sitonut tuotekuvansa pohjoisuuteen.
Pohjoisen luonnon raaka-
aineiden jalostajat Kaukoidässä
mainostavat tuotteitaan
suomalaisittain lähes kliseisillä
iskulauseilla, joissa toistuvat puhtauden ja keskiyön auringon teemat.
Pohjoisuudella on nostetta joka
oikein hyödynnettynä voi koitua
vielä suuremmaksi hyödyksi kuin mitä se tällä hetkellä on.
Hyvinvointi- ja terveysalat ovat nimittäin valtavaa liiketoimintaa. Esimerkiksi mustikkakilon hinta ravintolisäksi
puristettuna kasvaa kertaluokkia. Tämä merkitsee työpaikkoja ja hyvinvointia sille joka tätä arvoketjua hallitsee.
Metsiemme sieni-, marja- ja yrttivarojen arvo on varovaistenkin arvioiden mukaan satoja
miljoonia euroja, jalostuksen
ja markkinoinnin myötä
raaka-aineen arvo voisi moninkertaistua.
Tuttujen sieni- ja marjavarojen lisäksi metsissämme
on paljon hyödyntämättömiä resursseja.
Männyntuoksuvalmuska eli matsutake oli vielä muutama vuosi sitten lähes tuntematon sieni suurimmalle osalle
suomalaisista sienestäjistä,
hyväksyttiinhän se kauppasieneksi vasta viitisen vuotta sitten. Arvoltaan kyseessä on kuitenkin jopa tryffelin veroinen
sieni.
Pakurikääpä on arvostettu terveystuotteiden raaka-aine, muutama kilo pakuria voi tehdä
yksittäisestä koivusta yli sadan
euron arvoisen puun. Tämä metsäntuhoojana tunnettu
sieni viihtyy parhaiten veden vaivaamissa heikkotuottoisissa metsissä.
Rääseikötkin voivat siis
tuottaa työtä ja hyvinvointia pohjoisille alueille.
Jotta tämä luonnonantimien taloudellinen potentiaali
realisoituisi, alkutuotannon tuottavuuden on parannuttava. Harvesteri tekee puunkorjuussa 2000-luvulla saman työn kuin kämpällinen lentojätkiä 50-
luvulla. Marjastaja tekee töitä poimurilla jonka perusratkaisu on sadan vuoden takaa.
Marja- tai sienivarojen
inventointi on lapsenkengissään puuvaroihin verrattuna. Jalostusketjun tärkeyttä korostetaan syystäkin, mutta ilman alkutuotantoa ei voi olla olemassa
arvoketjua. Tämä pätee niin maa- kuin metsätaloudessakin sekä niiden rajapinnalla olevalla luonnontuotealalla.
RAINER PELTOLA
Kirjoittaja on MTT Kasvintuotannon vanhempi tutkija.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
