Kotimaisen Papticin puupohjaista, vettähylkivää pakkausmateriaalia valmistetaan Saksassa ja myydään kymmeniin maihin – etsii rahoitusta tuotannon laajentamiseksi myös Suomeen
Stockmann ilmoitti siirtyvänsä Papticin pakkauksiin verkkokaupassa.
Papticin puupohjaisen ostoskassin pitäisi kestää kymmenet käyttökerrat. Kuva: Joonas Lahtiharju / PapticTavarataloketju Stockmann alkaa käyttää verkkokaupassaan pakkauksia, jotka on valmistettu suomalaisen Papticin kehittämästä puusellupohjaisesta materiaalista.
Muovia korvaava materiaali on kangasmaista ja normaalia paperikassia kestävämpää sekä vettähylkivää, joten muun muassa siitä valmistetut ostoskassit voi käyttää uudestaan kymmeniä kertoja. Silloin myös tuotteen hiilijalanjälki pieksee muovikassit.
Paptic-ostoskassia tulee käyttää 1,5 kertaa, jotta se vastaa hiilijalanjäljeltään muovikassia, jossa on pieni osa kierrätysmuovia. Näin kertoo Papticin perustajaosakas ja kehitysjohtaja Esa Torniainen ulkopuolisen tahon tekemästä laskelmasta.
Lopulta Paptic-kassin voi kierrättää kartonkijätteeseen.
Papticin tuotteita valmistetaan Saksassa erikoispaperitehtaalla. Yritys pyrkii lisäämään sopimusvalmistajien määrää.
"Olemme käyneet vuosien aikana keskusteluita myös useamman suomalaisen paperinvalmistajan kanssa, mutta niistä ei tässä kohtaa voi enempää sanoa", Torniainen kertoo.
"Tällä hetkellä tuotteissamme käytetään sopimusvalmistajamme hankintaketjun sellua. Olemme käyneet jo keskusteluita suomalaisten sellunvalmistajien kanssa yhteistyöstä. Siinä vaiheessa, kun Papticin valmistus Suomessa alkaa, on itsestään selvää, että käytämme lähisellua."
Yrityksen tavoitteena on myydä tänä vuonna tuhansia tonneja materiaalia, josta pakkausvalmistajien verkosto tekee pusseja, kasseja, kääreitä, lähetyskuoria ja muita muovia korvaavia tuotteita.
Torniaisen mukaan materiaalia on toimitettu jo noin kolmeenkymmeneen eri maahan.
Paptic Oy on avannut rahoituskierroksen vauhdittamaan yrityksen kasvua. Yhtiö hakee suomalaisilta sijoittajilta viiden miljoonan euron sijoitusta kansainväliseen kasvuun.
Lisäksi yhtiö hakee kahden miljoonan euron sijoitusta strategiselta partnerilta kuluvan vuoden aikana. Rahoituksella Paptic tähtää yli 20 miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2022.
Lue myös:
Slushista ponnistanut Paptic siirtyy teolliseen tuotantoon – raaka-aineena suomalaista havupuukuitua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
