Autoilun sädekehä hiipuu – ja se on ympäristön kannalta hyvä asia
Niin polttomoottoriautojen kuin sähköautojenkin markkinointi urheilullisilla ajo-ominaisuuksilla vie yhteiskuntaa väärään suuntaan.Autoiluun ei enää liity sellaista hohtoa ja maagista glooriaa kuin joskus takavuosina.
Kaupungistuminen, digitalisoituminen ja yleinen ympäristötietoisuus ovat monissa paikoissa vähentäneet yksityisautoilun suosiota ja tehneet autoilun ihannoimisesta sosiaalisesti paheksuttua tai ainakin setämäisen epämuodikasta.
Lapsuudessani 1980-luvulla naapuruston pojat kuolasivat murisevien takavetoisten urheiluautojen perään pihapelien lomassa. Huoneiden seinät koristeltiin Lamborghini-julisteilla, ja televisiosta katsottiin Ritari Ässää. Iän karttuessa miehuuden mitta ja työnteon motivaattori oli mahdollisimman hienon auton hankkiminen.
Nykyisin on tultu tilanteeseen, jossa entistä harvempi nuori hyppää minkäänlaisen auton rattiin. Esimerkiksi osassa Helsinkiä on alueita, joilla enää joka kolmas nuori hankkii ajokortin.
Toki suurissa kaupungeissa auton tarve ja suhtautuminen autoihin on erilaista kuin maaseudulla ja pikkupaikkakunnilla, mutta valtakunnallisestikin nuoret suorittavat ajokortteja aiempaa vähemmän.
Elämän suuret päätökset ja valinnat vaikuttavat auton tarpeeseen vuosiksi eteenpäin: jos ihminen hankkii lapsia ja hakee tilavaa ja luonnonläheistä asumismuotoa, todennäköisesti autokin tulee hommattua. Vastaavasti lapseton kaupungissa asuva ihminen ei ehkä koskaan tarvitse omaa autoa.
Kaiken pohjalla vaikuttavat arvot ja ihanteet: jos media, elokuvat, kirjallisuus ja koko ympäröivä yhteiskunta kannustavat autoiluun maalaamalla siitä ihannoivaa kuvaa, moni ihminen hakeutuu sellaiseen asumismuotoon, joka perustuu päivittäiseen autoiluun.
Mutta jos autoilu ei ole enää cool, entistä useampi haluaa välttää ”autoriippuvuuden” ja sen mukanaan tuoman ympäristö- ja kustannusrasituksen jättäytymällä vapaaehtoisesti autottomaksi.
Niin polttomoottoriautojen kuin sähköautojenkin markkinointi urheilullisilla ajo-ominaisuuksilla vie yhteiskuntaa väärään suuntaan.
Eikö tarkoitus ole säästää energiaa ja ympäristöä eikä kiihdytellä huvikseen? Maanteillemme ei kaivata mitään Formula E -kilpailuja, vaan entistä harkitumpia ajosuoritteita.
Ympäristön kannalta parasta olisi, että kaikesta yksityisautoilusta – olipa pellin alla millainen voimanlähde tahansa – häviäisi Top Gear -tyylinen maskuliininen uho ja kytkös utopistiseen vapauden tunteeseen.
Kirjoittaja on perheenisä, Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja ja luontokuvaaja Nurmijärveltä. Hän tarkkailee palstalla suomalaista yhteiskuntaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
