Alkukesä on saarten savotoilla parasta aikaa
Titanik ja Kursk matkalla hakemaan uutta kuormaa Puulaveden Simpiänselällä. Kuva: Viestilehtien arkistoHIRVENSALMI-
KANGASNIEMI (MT)
”Pisimmät työpäivät on tainneet venähtää 17 tunnin mittaisiksi”, kertoo Esa Ruhanen.
Ruhanen on juuri puskenut aluksellaan puutavaralautan Puulaveden Lutakonlahden laituriin.
Aluksen kylkeen on maalattu nimi Titanik. Lautta on kastettu Kurskiksi.
Esa Ruhanen uittaa puutavaraa ja siirtelee metsäkoneita Puulalla kolmatta kesää. Uiton lisäksi toinen elinkeino on kalastus.
Muikun troolauksessa Titanik on tosin tänä kesänä ollut vain kaksi kertaa, sillä kalastajan ammatti kannattaa puulautturin työtä kehnommin.
”Kala ei mene kaupaksi. Ilman puulautan ajoa olisi lähdettävä kerjuulle”, harmittelee Esan isä Heikki Ruhanen Puulan herkun huonoa kysyntää.
Ruhasten uittokalusto on Heikki Ruhasen itse suunnittelema ja rakentama. Lauttojen vahvat ponttoonit on hitsattu VR:n terässäiliöistä.
”Ne kestävät rantakiville kolahtelut särkymättä.”
Kahdella lautalla kuljetetaan puuta.
Yksi toimii metsäkoneiden alustana lastausvaiheessa ja siirroissa.
Saarimetsien puunkorjuu vaatii paljon suunnittelutyötä.
”Saarten hakkuut pyritään hoitamaan niin, että niistä jää mahdollisimman vähän jälkiä rantamaisemaan”, sanoo Metsä Groupin tuotantopäällikkö Pasi Arkko.
Metsäkoneita tai puutavara-autoja ei ole varaa odotuttaa pitkään saaren rannassa tai purkupaikalla mantereella.
”Aikataulutus on tarkkaa, kun sovitellaan yhteen moton, ajokoneen, lautan ja rekan liikkeet.”
Puulaveden saarissa korkeuserot ovat suuria.
”Metsäkoneita joudutaan välillä siirtelemään samassakin saaressa rannalta toiselle lautalla, kun jyrkät rinteet ja kallioseinämät estävät koneen kulun maastossa”, kertoo operaatioesimies Perttu Liukkonen.
Iso Paatsalon saaressa Veljekset Hokkanen Oy:n hakkuukonetta pyörittää Jose Hannula.
Kolmen kesän kokemuksella Hannula tietää, että saarisavotoilla on elettävä säiden ja vaikeiden olosuhteiden mukaan. Veneelle ja harvesterille pitää löytää aina turvallinen reitti.
Sankka sumu saattaa yllättäen hidastaa matkaa mantereen ja työmaan välillä.
”Luonnonvoimia on syytä kunnioittaa. Myrskyn vuoksi koneiden siirtoja joudutaan välillä odottelemaan vuorokausia”, sanoo Hannu Hokkanen, joka toimii Metsä Groupin alueyrittäjänä Kangasniemen ja Mikkelin seudulla.
Saaripuiden korjuu tasaa Hokkasen mukaan hyvin työllisyyttä kesäkuukausille.
Metsä Groupin Kangasniemen toimistolla puunostoja hoitava Jukka Suomi sanoo, että saaripuista maksetaan metsänomistajalle keskimäärin seitsemän euroa vähemmän kuin mantereen puusta. Syynä ovat korkeammat korjuu- ja kuljetuskustannukset.
Hakkuusuunnitelmista yritetään kertoa metsänomistajille etukäteen niin, että ostoja voidaan koota yhtenäisiksi korjuualueiksi mahdollisimman monen metsänomistajan saarimetsistä. Samalla kerralla pyritään hakkaamaan kaikenlaiset leimikot ensiharvennuksista uudistushakkuisiin.
Puulavedellä on kaksi puutavaran nostopaikkaa, mihin puutavara-auto pääsee peruuttamaan laiturille ja missä ranta on riittävän syvä lautalle.
Titanikin ja Kurskin 18 kilometrin matka Iso Paatsalon saaresta Lutakkoon kestää kolmisen tuntia.
Lutakon laiturilla puutavara-auton kuljettaja Pasi Nieminen kahmii nosturilla puut suoraan lautalta kuormaan.
Koivukuitupuiden osoite on Metsä Fibren Äänekosken tehdas ja havukuidun Joutseno.Mäntytukit viedään Kiepin sahalle Mäntyharjuun, kuusitukit Misawalle Mikkeliin.
JUHA KAIHLANEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
