Wasaline purjehtii Merenkurkussa pian hiilineutraalisti − maksaako asiakas lisää?
Wasaline kertoo olevansa pian ensimmäinen hiilineutraali varustamo Itämerellä.
Merenkurkun laivayhteys on merkittävä väylä rahtiliikenteelle, joka muuten kiertäisi Tornion kautta kumipyörillä. Kuva: Johannes TervoWasaline on allekirjoittanut biokaasusopimuksen Gasumin kanssa sekä puhtaan energian (Fuel EU Maritime) yhteistyösopimuksen Stena Linen kanssa. Sopimusten ansiosta Wasaline voi jatkossa käyttää ainoastaan biopolttoaineita.
Tämä tekee Vaasan ja Uumajan välisestä reitistä myös ensimmäisen toiminnassa olevan kansainvälisen vihreän merikuljetuskäytävän (Green Shipping Corridor), jota norjalaisen luokituslaitos DNV:n johtama Nordic Roadmap -hanke tukee.
Wasalinen ilmastotavoite olla hiilineutraali oli alun perin asetettu vuodelle 2030, mutta se saavutettiin jo nyt.
Aurora Botnialla tulee olemaan suurin akkukapasiteetti matkustaja-rahtialukselle: yhteensä 12,6 megawattituntia.
Yhteistyö Wasalinen, Gasumin ja Stena Linen välillä mahdollistaa korkealaatuisen sertifioidun biokaasun käytön Aurora Botnian päivittäisessä toiminnassa.
Aurora Botnia on jo nyt varustettu akuilla, ja aiemmin tänä vuonna ilmoitettiin akuston kapasiteetin merkittävästä laajentamisesta.
Käyttöönotto toteutetaan yhteistyössä AYK Energyn, Foreshipin ja Wärtsilän kanssa tammikuussa 2026. Sen jälkeen Aurora Botnialla tulee olemaan suurin akkukapasiteetti matkustaja-rahtialukselle: yhteensä 12,6 megawattituntia.
”Olemme osallistuneet useisiin seminaareihin, joissa varustamot nostavat esiin EU:n päästökauppajärjestelmän (ETS) kasvavat kustannukset ja pohtivat, miten säännöistä voisi saada poikkeuksia. Me olemme kuitenkin valinneet toisen lähestymistavan ja keskittyneet mahdollisuuksiin”, kertoi Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg infotilaisuudessa tiistaina.
”Ainutlaatuinen yhteistyö Stena Linen ja Gasumin kanssa nostaa meidät alan edelläkävijäksi ja voimme saavuttaa hiilineutraaliuden jo tänään. Tämä tarkoittaa, että kaikki rahti kulkee ja matkustajat matkustavat Wasalinella kestävällä tavalla hiilineutraalisti ilman lisämaksuja”, Ståhlberg lupaa.
Varustamo käyttää pääosin eurooppalaista biokaasua, joka tankataan Uumajan satamassa. Moottoritekniikan vaatimuksesta tarvitaan noin 8 prosenttia biodieseliä, joka tulee Nesteeltä Kokkolasta.
”Ottamalla Aurora Botnian osaksi Stena Linen FuelEU Maritime -poolia, saamme käyttöömme biokaasua, jota ei aiemmin ollut saatavillamme”, kertoo Niclas Mårtensson, Stena Linen toimitusjohtaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









