Ilmakehän hiilidioksidi
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus (CO2) on kasvanut ja kasvaa edelleen. Pitoisuuden lisääntyminen on hyvin hidasta, koska ilmakehä on niin valtava kooltaan, että siinä eivät äkilliset vaikutukset näy.
Mistä sitten ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvaminen johtuu? Onko se saunan lämmittäminen puun poltolla, auton käyttäminen liikkumiseen, laivojen polttamasta raskaasta polttoöljystä vai johtuuko se suurten lämpökeskusten vaikutuksesta?
Kaikki nämä tuottavat hiilidioksidia, koska sitä syntyy kaikessa hiiliyhdisteiden palamisessa. Nämä palamistuotteet jäävät lähelle maanpintaa, sillä ilmaa raskaampina ne eivät kohoa muuten kuin piipusta tulevan lämmön vaikutuksesta.
Tämä näkyy savupatsaan muuttumisena vaakasuoraksi kerrokseksi. Kaasun viiletessä se sekoittuu ilmaan ja suurelta osin sitoutuu ilmassa aina olevaan vesihöyryyn (H2O). Silloin muodostuu hiilihappoa (H2CO3). Tämä aiheuttaa lievää happamoitumista sadevedessä, ja se on puolestaan edesauttanut nykyisen maaperän syntymisen eli podsoloitumisen. Sinne on hiilihappo neutraloitunut.
Varsinainen hiilidioksidin tuottaja on jumbojetti korkealla. Se käyttää polttoaineenaan lentopetrolia eli kerosiiniä. Nimi tulee USA:ssa ja Australiassa käytetystä petrolista, joka on siellä kerosene.
Petroli on alkaani, jossa on 9–16 hiiliatomia. Tämä on kevyempi kuin kevytpolttoöljy, jossa on 15–19 hiiltä ,ja raskaampi kuin 5–8-hiilinen bensiini. Siis näissä poltetaan pääasiassa hiiltä, vaikka ne ovat hiilivetyä.
Vety muodostaa palaessaan vettä. Se näkyy niin sanottuna savuna savupiippujen päällä ja satojen kilometrien pituisen viuhkana jumbojetin perässä.
Maanpinnalla tapahtuva polttaminen ei nosta hiilidioksidipitoisuutta koko ilmakehässä.
Hiilidioksidipitoisuus on noussut sen jälkeen, kun mannerten välinen lentoliikenne alkoi. Siitä on kymmeniä vuosia ja mitattujen hiilioksidipitoisuuksien kasvu sattuu samalle ajalle.
Eelis Pulkkinen
FL, geokemisti, evp.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
