Botnia Marin rakentaa tänä vuonna 90 Targaa
Botnia Marinin Maalahden-tehtaan koeajoaltaassa on lähes toimitusvalmis Targa. Allas on tarkoitettu esimerkiksi moottoreiden testaukseen. ”Tämä vene menee Saksaan”, toimitusjohtaja Johan Carpelan kertoo. Johannes Tervo Kuva: Viestilehtien arkistoMAALAHTI (MT)
Veneenrakentaja purjehtii suhdanneaallokossa.
Talouden taantuminen tuntuu nopeasti alalla, joka tekee tuotteita lähinnä vapaa-ajan tarpeisiin.
”Huippuvuosi oli 2007. Sen jälkeen on tultu koko ajan alaspäin, meillä laskusuhdanne voimistui 2009–2010”, kertoo toimitusjohtaja Johan Carpelan.
Hänen yrityksensä Botnia Marin rakentaa Targa-moottoriveneitä Maalahdessa ja Uudessakaarlepyyssä.
Veneenvalmistajilla on takanaan vaikeita vuosia. ”Ruotsissa on kaatunut maineikkaita yrityksiä”, Carpelan kertoo.
”Italia oli maailman suurin huviveneiden valmistaja 2007. Sen jälkeen yrityksiä on häipynyt, jälki on ollut karmeaa.”
Suomalaiset yritykset ovat selvinneet suhteellisen pienillä menetyksillä. Ainakin toistaiseksi.
Carpelan alkoi valmistaa purjejollia vuonna 1971, kun hän vielä opiskeli kauppakorkeakoulussa Turussa. Botnia Marinin hän perusti vuonna 1976.
”Alkuaikoina yrityksen päätuote oli H-vene. Purjeveneiden lisäksi teimme Botnia 23 -moottoriveneitä.”
Targojen valmistusoikeudet Carpelan osti vuonna 1984. Siitä alkoi tuotekehitys ja rakentaminen, jotka jatkuvat yhä.
”Viime vuonna valmistimme noin sata Targaa, tänä vuonna teemme ehkä 90.”
Vuosikymmenten mittaiseen yrittäjätaipaleeseen sopii monenlaisia suhdanteita.
”On ollut aikoja, jolloin en ole nukkunut kovin hyvin. Siitä olen ylpeä, että yrityksellä on yhä sama liikevaihtoveronumero kuin perustamisvaiheessa”, Carpelan sanoo.
Botnia Marin joutui viime vuonna vähentämään väkeä.
”Teimme eläkeratkaisuja, mutta irtisanomisiltakaan ei vältytty.”
Carpelan sanoo, että irtisanomiset ovat kova paikka.
”Vielä kamalampi on tilanne, että ei ole ainoatakaan tilausta. Tyhjä tuotantohalli on karmea näky.”
Pitkän kokemuksen tuomalla varmuudella Carpelan vakuuttaa, että hänen yrityksensä luovii karikoiden ohi myös tässä taantumassa.
”Meidän valttimme on velattomuus. On helppo elää, kun ei ole lainaa. Teemme vain veneet, jotka on tilattu. Varastoon emme rakenna, ja työntekijöitä on niin paljon kuin veneiden kysyntä edellyttää.”
Tervettä ylpeyttä äänessään hän sanoo: ”Maaseudun tulevaisuus olisi tosi hyvä, jos jokaisessa maalaispitäjässä toimisi pari kaltaistamme yritystä.”
Tammikuun viimeisenä torstaina Botnia Marinin tehtaalla riittää vipinää.
Tekeillä on toistakymmentä Targaa.
Puusepät sorvaavat veneiden puuosia, laminoitavana on useita runkoja, nosturit siirtävät aihioita työvaiheesta toiseen. Yritys tekee paljon itse.
”Moottorit ostamme, enimmäkseen Volvolta. Myös veneiden ikkunat, teräsosat ja tuolit hankimme muualta.”
Carpelan korostaa yrityksen ja sen työntekijöiden omaa osaamista.
”Se takaa laadun. En ole innostunut verkostoitumisesta, joka on nykyisin jonkinlainen taikasana.”
”Verkostoituisin, jos yhtäkkiä tulisi sata saman venemallin tilausta. Sellaista ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Niinpä pidän valmistuksen omissa käsissä.”
ANTTI KANTOLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
