Oppositiosta risuja autojen romutuspalkkioille – ”Hyvätuloisten autonvaihtotuki”
Mallia muun muassa kritisoidaan tehottomaksi ja kunnianhimottomaksi ilmaston kannalta.Oppositiosta satelee suorasanaista kritiikkiä autojen romutuspalkkioista.
SDP:n kansanedustaja Marko Asellin mielestä tapa, jolla hallitus asian toteuttaa, suosii suhteettomasti varakkaita kansalaisia.
”Uusi romutuspalkkio on tuki hyvätuloisille uuden auton ostajille vailla todellista ohjausta nolla- tai vähäpäästöisiin kulkuneuvoihin.”
Asell olisi toivonut järjestelyn olevan kunnianhimoisempi ilmaston kannalta.
”Uuden romutuspalkkion hiilidioksidipäästöraja on 140 g/km, joka on selvästi löyhin aiemmin toteutettuihin kolmeen kampanjaan verrattuna. Palkkiota voi käyttää käytännössä kaikkiin uusiin henkilöautoihin, joten onhan se uuden auton ostajan kannalta hyvä tuki, mutta ei tällaisenaan vastaa valtion tarpeeseen liikenteen päästöjen vähentämisestä.”
”Uusi romutuspalkkio on tuki hyvätuloisille uuden auton ostajille vailla todellista ohjausta nolla- tai vähäpäästöisiin kulkuneuvoihin.”
Vihreä kansanedustaja Atte Harjanne kritisoi niin ikään romutuspalkkiota nykyisessä muodossaan. Harjanteen mielestä liikenne- ja viestintävaliokunnan tänään hyväksymän romutuspalkkion yksityiskohdat kertovat hallituksen tarpeesta vastustaa ilmastotoimia ja pyöräilyä ”joka käänteessä.”
Harjanne ja vasemmistoliiton Timo Furuholm esittivät palkkioon oikeuttavien autojen päästörajan laskemista esitetystä 140 grammasta 100 grammaan, jotta palkkio ohjaisi selkeästi kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Lisäksi he esittivät palkkion porrastamista jyrkemmin suosimaan täyssähkö- ja vetyautoja, ja sähköpolkupyörien ja joukkoliikenteen sisällyttämistä malliin jatkossakin.
”Mitä useampi vaihtaa auton tilalle arjessaan fillarin tai joukkoliikenteen sen parempi terveydelle, luonnolle ja ilmastolle. Se hyödyttää heitäkin, joille auto on välttämättömyys. On siksi hassua, että hallitus karsi nämä palkkiomallista pois”, Harjanne toteaa.
”Mitä useampi vaihtaa auton tilalle arjessaan fillarin tai joukkoliikenteen sen parempi terveydelle, luonnolle ja ilmastolle.”
Myös keskustan kansanedustaja Jouni Ovaska katsoo, että mallissa olisi parantamisen varaa.
Hallituksen esitys on mielenkiintoinen. Siinä ehdotetaan laitettavaksi 20 miljoonaa euroa romutuspalkkioon, jonka monet asiantuntijat ovat sanoneet kohdentuvan vain hyvätuloisille.
”Toisaalta kun katsoo päästörajoja, näyttää, ettei tämä romutuspalkkio ole kovin tehokas keino tukea liikenteen sähköistymistä”, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana toimiva Ovaska sanoo Suomenmaan haastattelussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







