SVT: Vaatejätti jäi kiinni räikeästä viherpesusta: lupasi metsän, istutti vain 500 tainta pellolle
Suomessakin tunnettu pikamuotiyritys Gina Tricot pyrki parantamaan mainettaan kestävyyskampanjalla, jonka todellisuus ei olisi voinut olla kauempana luvatusta.
Globaalisti vaate- ja tekstiiliteollisuus on valtava ympäristöongelma jo pelkästään ilmastopäästöjensä vuoksi. Kuvituskuva. Kuva: Kari SalonenPikamuotiin keskittynyt ruotsalainen vaateyritys Gina Tricot on jäänyt kiinni räikeästä viherpesusta, paljastaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT.
Yritys lupasi kampanjassaan perustavansa asiakkaille oman Gina Tricot -metsän. Kampanjaan asiakkaat saattoivat osallistua maksamalla ostoksistaan yritykselle kymmenen kruunua ylimääräistä.
Käytännössä Gina Tricot istutti tanskalaiselle pellolle kuitenkin vain 500 puun tainta osana kampanjaa. Istutusprojektiin jättifirma käytti arvioiden mukaan vaivaiset 80 000 kruunua eli noin 7 000 euroa.
Gina Tricot’n kokoiselta yritykseltä olisi syytä odottaa selkeästi suurempaa panostusta ympäristön eteen.
Erityisen kiusallisen Gina Tricot’n viherpesusta tekee kestävyyskampanjan vetonaulalle Bianca Ingrossolle maksettujen korvausten määrä.
Vuoden kestäneestä yhteistyöstä pikamuotiyrityksen kanssa somevaikuttaja Ingrosso kuittasi nimittäin SVT:n antaman arvion mukaan peräti 5–10 miljoonaa kruunua, eli noin 440 000–880 000 euroa.
SVT:n haastatteleman metsäekologian professori Matts Lindbladhin mukaan kampanja vaikuttaa selkeästi ”bluffilta” ja ”haisee viherpesulle”.
Lindbladh painottaa, että vaikka puiden istutus sinänsä onkin kannatettavaa, olisi Gina Tricot’n kokoiselta yritykseltä syytä odottaa selkeästi suurempaa panostusta ympäristön eteen.
Vaatealan osuuden kaikista maailman kasvihuonepäästöistä arvioidaan olevan jopa 4–10 prosenttia. Ilmastopäästöjen lisäksi vaate- ja tekstiiliteollisuus kuluttaa huimia määriä luonnonvaroja, maapinta-alaa ja vettä.
Suomessa aiheesta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





