Keksittyjä ilmastologoja ja katteettomia lupauksia – kaurajuoman, maidon, kahvin ja koiranruoan mainonnassa haiskahtaa viherpesu
Kansalaisjärjestö Finnwatch löysi tuotteiden taustalta katteettomia lupauksia nollapäästöistä. Useampi yritys kertoi luopuvansa kyhäämistään ilmastomerkeistä.
Oatlyn kaurajuoman ilmastoväittämät pärjäsivät Finnwatchin tekemässä vertailussa hyvin. Tuotteen päästöt käyvät ilmi heti pakkauksesta. Kuva: Sanne KatainenUseiden elintarvikepakkausten väittämät ilmastoystävällisyydestä ovat huonosti perusteltuja. Pahimmillaan itse keksityillä logoilla viherpestään tuotteita, jotta kuluttajat mieltäisivät ne muita ympäristöystävällisemmiksi.
Kansalaisjärjestö Finnwatch tarkasteli yhdeksän tuotteen ilmastoväittämiä. Joukossa oli kahvia, kaurajuomaa, maitoa ja koiranruokaa. Kaikkien tuotteiden päästötiedot osoittautuivat vähintäänkin puutteellisiksi.
Räikein esimerkki epämääräisestä ilmastoväittämästä on Planti-kaurajuoman pakkauksessa komeileva, yrityksen itsensä keksimä Climate Positive (ilmastoystävällinen) -merkki, jonka taustoista Finnwatch ei saanut tietoa.
”Epämääräiset tuotemerkinnät eivät auta tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja. Riippumattomia sertifikaatteja imitoivat yritysten itse keksimät logot saavat asiantuntijankin pään pyörälle”, järjestön ilmastoasiantuntija Lasse Leipola harmittelee.
Hänen havaintojensa mukaan harva yritys tarjoaa kuluttajille luotettavia ja helposti saavutettavia perusteluja ilmastoväitteilleen.
Leipola painottaa, että kuluttajien on mahdotonta tietää, mitä päästölaskelmiin on sisällytetty ja ovatko väitteet ilmastoystävällisyydestä vertailukelpoisia eri tuotteiden välillä.
Kaurajuomien ja maidon ilmastoväittämiä
Oatlyn iKaffe Barista Edition -kaurajuoma: Tölkissä olevassa puhekuplassa tuotteen ilmastojalanjälki noin 0,30 kiloa hiilidioksidiekvivalentteina. Verkkosivuilla lukema on kuitenkin 0,38. Yrityksen mukaan päästölukemaa päivitetään myös pakkauksiin. Verkossa laskentatapaa avataan ja standardi kerrotaan.
Planti-kaurajuoma: Tölkissä itse keksitty “Climate positive” -logo ja maininta, että juoman päästöt on hyvitetty. Kaurajuoman tuotesivulla ei kerrota ilmastovaikutuksesta mitään. Tuotemerkki siirtyi syksyllä Oddlygoodille, josta kerrotaan, että pakkaus muutetaan toukokuussa ja logosta luovutaan. Päästöhyvityksiä ulkomaille on tehty.
Juustoportti Vapaan lehmän kevytmaito: Tölkissä yrityksen oma merkki “Hiilineutraali vuodesta 2019”. Tuotteen päästötiedot lisättiin verkkosivuille vasta Finnwatchin yhteydenoton jälkeen. Päästöjen laskentaa avataan yleisellä tasolla. Yrityksen mukaan hiilineutraaliusmerkkiä ei käytetä enää uusissa pakkauksissa.
Finnwatchin vertailussa oli mukana kolme hiilineutraalina tai päästökompensoituna myytävää kahvia. Jokaisella niistä oli omat käytäntönsä sen suhteen, miten päästöjä lasketaan ja mahdollisesti hyvitetään ja mitä niistä kerrotaan julkisuuteen.
Järjestön kysellessä tarkempia tietoja selvisi, että vain Paulig huomioi ilmastolaskelmassaan myös kahvin keittämisestä aiheutuvat päästöt.
Lisäksi tuotemerkki käyttää kolmannen, ulkopuolisen osapuolen kriteereihin perustuvaa ilmastomerkintää. Muut olivat keksineet ilmastologonsa itse.
Kahvimerkkien ilmastoväittämiä
Arvid Nordquist Amigas -luomukahvi: Pakkauksessa yrityksen laatima “CO2 compensated” -merkintä ja maininta, että tuotteen hiilidioksidipäästöt on hyvitetty viljelmiltä kauppaan. Kyseisen tuotteen päästöjä ei kuitenkaan ole laskettu, vaan yrityksen kahvien yleisesti. Päästöjen laskentaa avataan verkkosivuilla yleisellä tasolla ja päästöjä on hyvitetty sertifioidusti. Yritys aikoo päivittää sivustoaan.
Paulig Mundo Original -luomukahvi: “Certified CarbonNeutral Product” -merkki on ulkopuolisen Climate Impact Partnersin myöntämä, jonka kautta myös päästöhyvityksiä tehdään. Laskentastandardit lisättiin verkkosivuille Finnwatchin yhteydenoton jälkeen. Kyseisen tuotteen päästöjä ei ilmoiteta, vaan yrityksen kahvien yleisesti.
Pelican Rouge Original Blend: Pakkauksessa on yrityksen itse keksimä “CO2 neutral” -merkki, mutta päästöistä tai niiden hyvittämisestä ei kerrota Selecta Groupin verkkosivuilla tai vastuullisuusraportissa mitään. Erikseen pyydettäessä yritys lähetti laskenta-, hyvitys- ja sertifikaattitiedot.
Lähivuosina ilmastoväittämiä koskevat EU-direktiivit toimeenpannaan jäsenvaltioissa. Silloin väittämien perustelemisesta tulee pakollista ja yritysten omat ympäristölogot kielletään.
Päästöhyvitettyjä tuotteita ei saa enää mainostaa hiilineutraaleina.
Finnwatchissa toivotaan, että lainsäädännön kiristyminen ei lannista, vaan kannustaa yrityksiä kehittämään aidosti ilmastoystävällisempiä tuotteita.
EU-komissio on hinkannut jo yli kymmenen vuotta ohjeistusta, jolla yhdenmukaistettaisiin eri tuoteryhmien hiilijalanjäljen laskentaa.
Suomessa Luonnonvarakeskus kehittää laskentaohjetta, joka tuottaisi vertailukelpoista päästötietoa elintarvikkeista.
Koiranruokien ilmastoväittämiä
Alvarin Nollapäästönappula Vauhti -kuivaruoka pentukoirille: Pakkauksessa ei päästötietoja, mutta verkkosivuilta löytyy hiilijalanjälki ja yleiset laskentatiedot. Päästöjä hyvitetty metsittämällä ja pidentämällä kiertoaikoja kotimaisissa talousmetsissä. Hyvitystoimet Suomessa eivät valtioneuvoston ohjeiden mukaisesti kelpaa päästöjen nollaamiseen, koska samat päästövähenemät hyväksiluetaan myös kansallisiin ilmastotavoitteisiin. Tätä kutsutaan kaksoislaskennaksi. Yritys aikoo poistaa väitteen nollapäästöistä.
Dagsmark Vimpeli -kuivaruoka pentukoirille: “Hiilitassunjälki laskettu”-merkistä huolimatta tuotteen hiilipäästöjä ei ole laskettu. Yritys ilmoittaa laskevansa oman hiilijalanjälkensä vuosittain, mutta laskennan tulokset eivät käy ilmi. Yritys aikoo luopua hiilitassu-merkistä.
Hau-Hau Champion Senioreille & keventäjille -koiranruoka: Itse keksitystä “CO2 hyvitetty”-merkistä huolimatta päästötietoja ei löytynyt verkkosivuilta ennen Finnwatchin yhteydenottoa. Joitakin päästöhyvityksiä on tehty. Yritys aikoo luopua ilmastomerkistään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











