Viron kaljarallissa liikkuu alkoholia enemmän kuin koko Suomen ravintolamyynnissä
"Ihmisiä ei ohjata ravintoloihin vain sallimalla oluen ostaminen pöydässä istuvalle kaverille."
Oluen myynnistä ravintolamyynnin osuus oli vielä kymmenen vuotta sitten yli 20 prosenttia, kun viime vuonna se oli enää alle 15 prosenttia. Kuva: Jussi PartanenPanimojuomia myytiin viime vuonna yhteensä 755 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 16,9 miljoonaa litraa eli 2,2 prosenttia.
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten, Captol Investin, Hartwallin, Olvin, Red Bullin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
Edeltävänä vuonna lasku oli noin 2 prosenttia. Kotimaanmyynti laskee, mutta matkustajatuonti on pysytellyt koko ajan samalla tasolla.
"Meidän olutveromme on Viroon nähden aivan liian korkealla tasolla, että se ohjaisi ostosten tekemistä Suomeen", sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.
"Alkoholijuomien ohella Virosta ostetaan vaatteet ja elintarvikkeet sekä huollatetaan autot ja käydään kampaajalla. Suomi menettää valtavan määrän verotuloja."
Suomessa 4,7-tilavuusprosenttisella oluella on veroa 1,51 euroa litralta ja Virossa 0,39 euroa litralta. Hintaeroa kasvattavat myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero ja pantti.
Olutta tuodaan matkustajatuontina nelinkertainen määrä Alkossa myydyn oluen määrään nähden. Viranomaisten matkustajatuontitutkimuksen mukaan Virosta tuodusta oluesta vain kolmannes on Suomessa valmistettua.
Ravintoloiden osuus oluen myynnistä laskee
Alkoholin yksityinen matkustajatuonti on huomattavasti suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. Oluen myynnistä ravintolamyynnin osuus oli vielä kymmenen vuotta sitten yli 20 prosenttia, kun viime vuonna se oli enää alle 15 prosenttia.
"Alkoholin arvonlisävero anniskelussa tulisi laskea 14 prosenttiin kulutuksen siirtämiseksi ravintoloihin. Sillä olisi myönteinen vaikutus ravintoloiden anniskelu- ja ruokamyyntiin sekä työllisyyteen ja siten verotuloihin", Ussa sanoo.
"Ihmisiä ei ohjata ravintoloihin vain sallimalla oluen ostaminen myös pöydässä istuvalle kaverille. Tarvitaan merkittävämpiä uudistuksia alkoholipolitiikkaan."
Kotimainen panimoteollisuus työllistää Suomessa suoraan yli 1 700 henkilöä. Alalta on hävinnyt 40 prosenttia työpaikoista vuoden 2003 jälkeen. Välilliset ja epäsuorat vaikutukset ovat myös merkittävät. Erityisesti ravintola-alalta on hävinnyt tuhansia työpaikkoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
