Kuljetusala vaatii joustoja lepoaikoihin kuljetusten turvaamiseksi koronatilanteen aikana – Harakka: Asia ratkaistaan pian
Kuljetusala esittää liikenne- viestintäministeriölle lievennyksiä ajo- ja lepoaikoihin koronatilanteen vuoksi. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) suhtautuu vetoomukseen myönteisesti.
Järjestöt esittävät lievennyksiä enimmäisajoaikoihin, vuorokautiseen ja viikoittaiseen lepoaikaan sekä taukojen jaksottamiseen. Kuva: Johannes TervoMaatiloillekin tärkeät kuljetuspalvelut halutaan turvata koronaviruksen aiheuttamilta häiriöiltä höllentämällä kuljettajien lepoaika-asetuksia.
Tavara- ja henkilöliikenteen työmarkkina- ja elinkeinojärjestöt Autoliikenteen Työnantajaliitto ry, Linja-autoliitto ry, Logistiikkayritysten Liitto ry ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ovat pyytäneet, että liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikenteen turvallisuusvirasto päättävät mahdollisimman pikaisesti ajo- ja lepoaika-asetuksen artiklan mukaisen kansallisen poikkeuksen käyttöönottamisesta.
Kansallisen poikkeuksen käyttöönotto on tarpeen nykyisessä poikkeustilanteessa, jonka koronavirusepidemia on aiheuttanut ja tulee laajemmin nopealla aikataululla aiheuttamaan, jotta yhteiskuntamme perustoimintojen toimivuus pystytään varmistamaan.
Järjestöt esittävät lievennyksiä enimmäisajoaikoihin, vuorokautiseen ja viikoittaiseen lepoaikaan sekä taukojen jaksottamiseen.
Esitetty poikkeus vastaa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa jo voimaan tulleita ajo- ja lepoaika-asetuksen 14(2) artiklan poikkeuksia.
"Suhtaudumme asiaan myötämielisesti. Ajo- ja lepoaikoja koskeva poikkeusasetus on lähtenyt keskiviikkona 18.3. suppealle lausuntokierrokselle. Aikaa lausua huomiseen perjantaihin 20.3. asti. Sitten valmistelu jatkuu", kommentoi liikenne- ja viestintäministeri tilannetta Timo Harakka (sd.) MT:lle.
Asetus pyritään hänen mukaansa saamaan voimaan jo ensi viikolla.
"Samanlainen tilapäinen asetus on jo useissa EU-maissa otettu käyttöön ja se on EU-komission suosittelema."
Esimerkiksi maitoauton kuljettamiseen tarvitaan normaalivuoroissa neljä työntekijää. Vaativaan tehtävään on vaikea saada nopeasti ulkopuolisia tuuraajia.
Poikkeuksen salliminen ajo- ja lepoajoissa pitäisi maitoauton liikkeellä kahden työntekijän voimin. SKAL:n asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto kertoi asiasta Ylen haastattelussa.
"Poikkeus ajo- ja lepoaikojen asetukseen tarkoittaa sitä, että kuljettaja voisi vuorokaudessa ja viikossa tehdä hieman enemmän työtä kuin tällä hetkellä."
Muutos ei vaarantaisi liikenneturvallisuutta, sillä kuljettajien taukosäädökset ovat poikkeustilanteessakin riittävät, arvioi Murto.
SKAL on pyytänyt jäsenyrityksiään varautumaan koronatartuntojen lisääntymiseen selvittämällä, ketkä varakuljettajista voivat tulla töihin. Myös yritysten entisten kuljettajien mahdollisuutta palata rattiin on tiedusteltu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
