”Kilpailutus ennenjunien lakkautusta”
Pohjanmaalla ihmetellään junapäätösten järjestystä. ”Järkevämpää olisi, jos vuorot olisi avattu kilpailulle ennen kuin ostoliikenne ja junavuorot lakkautetaan”, liikenneasiantuntija Tero Voldi Pohjanmaan liitosta sanoo.
Kilpailun avaaminen olisi tuonut mahdollisille VR:n kilpailijoille aikaa järjestää toimintaansa. ”Junaliikenne pitäisi turvata joksikin aikaa edelleen vaikka ostojen avulla, jotta kilpailijat saisivat mahdollisuuden tulla mukaan.”
Sinänsä tilanne kilpailulle ei Suomessa ole Voldin mukaan kovin otollinen. ”Suomen lännestä poikkeava raideleveys ja pienet matkustajamäärät eivät innosta yhtiöitä.”
Etelä-Pohjanmaan maakuntajohtaja Asko Peltola on erittäin huolissaan maakunnan harvaan asutuista alueista ja poikittaisliikenteen hiipumisesta. Liikenne Jyväskylästä Haapamäelle ja edelleen Seinäjoelle on lakkaamassa ja myös Seinäjoen ja Vaasan välinen junaliikenne vähenee.
”Olemme pyrkineet lisäämään poikittaisliikennettä Parikkalasta Ruotsiin saakka, mutta tämä on kova isku sille.”
Paikallisjunilla ovat kulkeneet enimmäkseen opiskelijat, eläkeläiset ja yleensä autottomat, joiden liikkuminen vaikeutuu selvästi.
Peltola ihmettelee myös VR:n hinnoittelua. Vaasasta lippu Helsinkiin maksaa 25 euroa, Seinäjoelta 20 euroa ja Isostakyröstä 67 euroa. On selvää, että isokyröläinen ostaa lipun Vaasasta ja hyppää kyytiin Isossakyrössä tai ajaa Seinäjoelle. Silloin näyttää, että matkustajat tulevat juniin kaupungeista.
Peltola suhtautuu mahdolliseen kilpailuttamiseen myönteisesti ja toivoo, että siten saataisiin liikenne rataosuuksilla säilymään. Tällöin mukaan pitäisi saada nykyistä kevyempiä ja halvempia junia tai kiskobusseja. VR ajaa pääasiassa isoilla 300 henkilön junilla.
Yksi mahdollisuus olisi kehittää matkaketjuja, jolloin yhdellä lipulla voitaisiin käyttää esimerkiksi junaa, bussia ja polkupyörää.
Jouko Kyytsönen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
