Kela juhlii75 vuottaan
Kelan perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 75 vuotta. Juhlavuosi huipentuu marraskuussa, kun toimistot kautta maan tarjoavat asiakkaille kakkukahvit 19.–30.11.
”Kelassa on käynnissä voimakas muutos, jonka tuloksista osa näkyy jo nyt asiakkaiden arjessa. Kohti uutta Kelaa -ohjelmamme jatkuu vuoteen 2015”, toteaa pääjohtaja Liisa Hyssälä.
Kela on tähän mennessä uudistanut noin 30 lomakettaan helpommin täytettäväksi ja parantanut 250 asiakaskirjeensä ymmärrettävyyttä. Uudistamista odottaa yhä noin 200 lomaketta ja yli tuhat kirjettä, joista pääosa uudistuu ensi vuonna. Asiakkaiden näkemyksiä on kerätty esimerkiksi verkkokeskusteluissa ja haastatteluilla.
Myös palvelua uudistetaan. Esimerkiksi vuoden alussa alkanutta työkykyneuvontaa on tarjottu jo noin 3 000 asiakkaalle. Kelan työkykyneuvoja ottaa yhteyttä asiakkaaseen, jos sairauspäivärahakausi pitkittyy tai sairausjaksot alkavat toistua.
”Ensi vuonna palvelumalli laajenee sairaiden ja vammaisten asiakkaiden palveluun. Ta-
voitteena on, että tällä asiakasryhmällä olisi käytettävissä henkilökohtainen Kela-neuvoja, joka toimii aktiivisesti asiakkaan parhaaksi myös muiden viranomaisten kanssa”, Hyssälä kertoo.
Myös Kelan verkkoasiointi on lisääntynyt ja nyt jo noin 20 prosenttia hakemuksista tehdään verkossa. Eniten verkkoasiointia suosivat opiskelijat ja lapsiperheet.
Lähiaikoina sähköinen palvelu helpottuu edelleen, kun myös hakemusten liitteet voi lähettää sähköisesti.
”Kelassa tuottavuuteen kohdistuu samanlaisia paineita kuin muuallakin julkisella sektorilla. Lisää resursseja saamme vain tehostamalla ja automatisoimalla prosesseja. Lisähaasteena on työttömyyden kasvu, joka tuo myös meille lisää töitä ja uusia hakemuksia”, pääjohtaja Hyssälä toteaa.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
