Mönkijä ankaraan maastoon
ROVANIEMI (MT)
”Ajossa eron huomaa. Mönkijän tyypillinen nyökkivä kulku muuttuu, ja nyökyttelyn sijaan tulee ylös alas -liike”, näyttää suunnittelija Jukka Olli. Hän puhuu omasta luomuksestaan, Can-Am Outlander 6X6 -mönkijästä. Siinä on kolme akselia ja kuusi vetävää pyörää.
Yhden akselin ja kahden pyörän lisäys muuttaa mönkijän ajo-ominaisuudet täysin.
”Kulku jyrkissä maastoissa on paljon turvallisempaa kuin tavallisella nelivetomönkijällä”, BRP Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka Jokinen vakuuttaa.
”Myös muussa vaikeassa maastossa meno on mukavampaa”, Olli kehuu. Omalla patentoidulla ratkaisulla pyörät voidaan vapauttaa joustamaan jokainen omaan tahtiinsa. Koko akseli ei nouse, jos yksi pyörä nousee kiven päälle.
Uusi kuusivetoinen mönkijä on tarkoitettu vaativaan hyötykäyttöön, muun muassa rajavartiostolle ja pelastuslaitokselle mutta yhtä hyvin vaikkapa metsureille tai maanviljelijöille, jotka joutuvat liikkumaan vaikeassa maastossa.
Hyötykäytössä arvostetaan varmasti kulkuneuvon hyvää tavaratilaa ja kantavuutta. 360 kiloa kuormaa voidaan sijoittaa kuljettajan taakse. Siinä kulkee esimerkiksi trukkilavallinen tavaraa.
Yli puolet mönkijöistä rekisteröidään meillä traktoreiksi.
”Mönkijöiden hyötykäyttö kasvaa vauhdilla. Tämä kuusivetoinen voisi korvata esimerkiksi maatiloilla yhden pienistä traktoreista”, Jokinen arvelee.
Ajoneuvon verollinen hinta on liki 20 000 euroa.
Kuusivetoisen mönkijän maailmanlaajuinen julkistus oli Orlandossa Floridassa 15. syyskuuta.
”Vastaanotto oli suorastaan innostunutta”, Jokinen kertoo.
JOUKO RÖNKKÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
