Joulu on vegaanituotteille iso kysymysmerkki: "Ei ole yhtään käytännön kokemusta"
Tammikuussa kasvisruuat todennäköisesti kiinnostavat vuodenvaihteen raskaiden juhlaruokien jälkeen.
Jouluna herkutellaan! Munan ja voin korvaaminen vaatii monen leivonnaisen osalta taitoa. Kuva: Maarit CederbergKeskon ja S-ryhmän mukaan vegaanisten tuotteiden kysyntä on ollut tänä vuonna todella kovassa kasvussa.
"Kasvipohjaisten tuotteiden suosion kasvu on ollut vuoden nopeimmin kasvanut ruokatrendi. Hittiuutuuksien kuten Härkiksen ja Nyhtökauran lisäksi lukuisten muidenkin vegaanisten tuotteiden suosio on kovassa kasvussa", S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo.
"Esimerkiksi kasvisleikkeleiden myynti on tänä vuonna viisinkertaistunut, kasvismakkaroiden yli 2,5-kertaistunut ja kasvispyöryköiden kolminkertaistunut."
Keskon tavarakaupan johtajan Ari Akselin mukaan kasvisruoka oli pitkään pieni trendi muiden joukossa. Tänä vuonna siitä on kuitenkin tullut iso juttu.
"Aikaisemmin kasvisruuan ostajat olivat eettisesti ja ekologisesti erityisen valveutuneita. Nyt asiakasryhmä on laajentunut ja tuotteita ostavat esimerkiksi lapsiperheet."
Oksa uskoo, että nyt ollaan vasta alussa.
"Uskomme, että kyseessä ei ole hetkellinen muoti-ilmiö, vaan vasta alussa oleva pitkäaikainen muutos kuluttamisessa. Olemme laajentamassa lähitulevaisuudessa edelleen merkittävästi kasvipohjaisten tuotteiden valikoimia."
Joulu on tärkeä ruokasesonki. Vegaanituotteiden joulumenekkiä on vaikea ennustaa, koska siitä ei ole kokemusta.
"Arvioimme, etteivät kuluttajat osta kasviproteiineja erityisesti juhlapyhiksi", Akseli kertoo. "Tästä ei ole yhtään käytännön kokemusta, mutta todennäköisesti joulupöytään valitaan perinteisiä liha- ja kalaruokia."
Sen sijaan tammikuu voi olla vegaanisesonkina huomattava: joulun jälkeen kuluttajat haluavat usein keventää. Nykyään terveelliseen ruokavalioon kuuluvat nimenomaan tuoreet raaka-aineet ja kasviksien suosiminen ja esimerkiksi pussikeittodieetit eivät enää kiinnosta.
"Vegaanituotteissakin olennaista on helppous ja terveellisyys. 80 prosenttia ostopäätöksistä tehdään kaupassa, joten tuotesijoittelu ja reseptiikka ovat tärkeitä", Akseli painottaa.
Muutkin juhla-ateriat kuin jouluruoka rakennetaan usein lihan tai kalan ympärille. Tähän on tulossa joissakin kuluttajaryhmissä muutos.
"Tiedostava kuluttaminen lisääntyy pikkuhiljaa. Kohistujen vegaanituotteiden lisäksi esimerkiksi marjojen myynti on kasvanut rajusti. Muita yhä suositumpia tuotteita ovat siemenet, pähkinät, hunaja ja avokadot", Akseli kertoo.
"Juhla-aterian voi rakentaa esimerkiksi kauden kasviksien ympärille."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
