Eläkeläismiehelle myytiin ilmanvaihtoremontti, jota hän ei halunnut: ”Se kyllä riipaisi”
Miehelle koitui olemattomasta ilmanvaihtoremontista vajaan kahden tuhannen euron lasku.MT:hen yhteyttä ottanut, Satakunnassa asuva 77-vuotias eläkeläismies joutui hiljattain ikävän vedätyksen uhriksi. Hänelle myytiin helmikuun loppupuolella ilmanvaihtoremontti, josta aiheutui lähes kahden tuhannen euron kulut turhan takia.
Helmikuun puolivälin jälkeen eläkeläisen ja hänen vaimonsa kotitalon ovelle tuli käymään mies, joka kauppasi eläkeläispariskunnalle ilmanvaihtoremonttia. Remontin keskiössä oli ilmastointilaite, jonka myyntimies lupasi muun muassa parantavan sisäilman laatua.
”Se myyntitapa oli hirveän aggressiivista. Tuota aggressiivisuutta minä siinä kaikkein eniten ihmettelen”, mies sanoo.
Laitetta kaupannutta miestä huiputettu eläkeläinen kuvailee supliikiksi myyntimieheksi, jonka toiminta oli täysin lipevää.
”Hän kovasti kehui taloa”, hän muistelee.
Myyntimies ei tuonut esille sitä, millainen lääketieteellinen perusta laitteen terveysvaikutteisilla myyntiargumenteilla on. Eläkeläinen on kysynyt asiasta myös esimerkiksi Hengitysliitosta, mutta siellä ei tiedetty mitään kyseisestä laitteesta tai sen terveyttä tukevista vaikutuksista.
”En tullut ajatelleeksikaan, että olisi pitänyt ottaa huomioon kaikennäköisiä tämmöisiä puolia”, mies pohtii.
Vaille riittävää huomiota jäi myös se tosiasia, että tilauksen seurauksena voi olla tuntuva peruutusmaksu. Eläkeläismies nostaa esiin myös, että seinään kiinnitettävää laitetta varten seinän kuntoa ei kartoitettu, vaikka rakennusalaa tuntevien henkilöiden mukaan kartoitus olisi pitänyt ehdottomasti tehdä.
Myydyn laitteen hinta olisi ollut kokonaisuudessaan 10 295 euroa, josta olisi jäänyt kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa 7 177 euroa.
Kuvio meni pieleen siinä vaiheessa, kun eläkeläismies ei ehtinyt terveyshaasteiden takia perumaan kotimyynnissä tehtyä kauppaa riittävän ajoissa. Liukastumisesta seuranneen usean terveyskeskusreissun takia hän myöhästyi 14 vuorokauden määräajasta parilla päivällä.
”En ehtinyt edes joka päivä käydä sähköpostissa”, hän kertoo.
Tästä seurasi se, että miehelle lankesi maksettavaksi 1 853 euron suuruinen peruutusmaksu.
”Se kyllä riipaisi”, hän kuvailee.
Tämä on ollut elämäni ensimmäinen totaalisesti epäonnistunut kauppa, josta maksoin erittäin kalliit oppirahat.
Myöhemmin mies päätti olla yhteydessä laitteen myyneen yrityksen toimitusjohtajaan. Toimitusjohtaja ei ymmärtänyt eläkeläisen huolta, vaan kohtelu on ynseää.
”Tulee mieleen, onko se firman tulos niin tiukkaa, ettei heillä ole muita urakoita”, hän pohtii.
Aiemmin ikämiehen eteen ei ole vuosien varrella tullut vastaavanlaisia kyseenalaisesti myytyjä tuotteita tai palveluita. Hän huomauttaa, ettei ongelmia ole ollut aiemmin edes autokaupoilla.
”Tämä on ollut elämäni ensimmäinen totaalisesti epäonnistunut kauppa, josta maksoin erittäin kalliit oppirahat”, hän kuvailee.
Mies haluaakin varoittaa muita ja vedota siihen, että kotimyynti on erittäin riskialtista toimintaa asiakkaiden kannalta. Hän huomauttaa, että harvat eläkeläiset tai mökkiläiset tohtivat puolustaa oikeuksiaan.
”Petetyksi tulemisen vaara on suuri.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

