VR Trackin ratojen kunnossapidosta paljastui puutteita
Destia nousee suurimmaksi rataverkon kunnossapitäjäksi
VR Trackin laiminlyönnit rataverkossa ovat ulottuneet laajemmalle kuin vain Kouvolaan. Kuva: LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAAVR:n tytäryhtiö VR Track on menettänyt merkittävästi asemiaan Suomen rataverkon kunnossapidossa. Vielä viime kuussa VR Trackilla oli hallussaan puolet Suomen 12 kunnossapitoalueesta. Se jakoi ykkössijan Destian kanssa.
Ensi keväästä lähtien VR Track jatkaa toimintaansa enää neljällä alueella, kun Destia hoitaa kahdeksaa aluetta. Ennen kuin rataverkon kunnossapito avattiin kilpailulle runsas vuosikymmen sitten, VR Track oli vastuussa koko Suomesta.
Destia sai markkinajohtajuuden rataverkon kunnossapidosta tässä kuussa, kun se otti vastuulleen Kouvolasta Iisalmeen ulottuvan Savon radan. VR Trackilla on ollut ongelmia vaihteiden kunnossapidon kanssa juuri tällä alueella. Liikenneviraston mukaan ne eivät kuitenkaan vaikuttaneet ratkaisuun korvata VR Track Destialla, koska päätös tehtiin jo keväällä.
Destia on voittanut muitakin kilpailutuksia, jotka ovat aiemmin olleet VR Trackin hallussa. Eilen Destialle myönnettiin Pohjanmaan radan kunnossapito, joka alkaa ensi keväänä. Suomen rataverkon ylläpidosta, kehittämisestä ja kunnossapidosta vastaava Liikennevirasto rajasi VR Trackin pois Pohjanmaan radan kilpailutuksesta Kouvolan alueella paljastuneiden kunnossapitopuutteiden vuoksi. Ratkaisu oli poikkeuksellinen.
"Ei tällaista ole ollut aiemmin kunnossapitopuolella", sanoo Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Jukka Valjakka
Uudenmaan osalta Liikennevirasto vielä pohtii, aikooko se käyttää VR Trackin kanssa kunnossapitosopimuksen option kahdesta lisävuodesta vai kilpailuttaako se alueen ensi vuonna. Sopimukset laaditaan pääosin viideksi vuodeksi.
VR Trackin rataverkon laiminlyönnit ulottuivat laajemmalle kuin vain Kouvolan alueelle. Liikennevirasto huomasi Kouvolan puutteet pistokokeissa ja alkoi sen jälkeen tutkia koko maan tilannetta. Samanlaisia ongelmia havaittiin selvityksissä myös Uudellamaalla ja Kouvolasta Joensuun suuntaan kulkevalla Karjalan radalla.
Kouvolan ongelmat olivat laajimmat, kun puutteita havaittiin noin 250 vaihteen kunnossapidossa. Kahdella muulla alueella kyse oli alle sadasta vaihteesta.
Liikenneviraston mukaan laiminlyönti oli laajaa ja saattoi aiheuttaa turvallisuusriskejä raideliikenteelle. Ongelmat on sittemmin ratkaistu.
"Koko maan osalta kunnossapitäjiltämme on edellytetty välittömiä korjaustoimenpiteitä, ja havaitut puutteet on korjattu", sanoo Liikenneviraston rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen.
Hänen mukaansa VR Trackin ja muiden rataverkon kunnossapitäjien kanssa keskustellaan, miten toimintaa voidaan kehittää. Liikennevirasto aikoo myös tarkentaa valvontamenettelyjään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
