EU pääsi sopuun meriliikenneasetuksesta, Suomelle tärkeä talvimerenkulku huomioitiin neuvotteluissa
Neuvotteluissa päästiin sopuun vahvimpiin jääluokkiin kuuluvien jäävahvisteisten laivojen huomioimisesta pysyvällä kompensaatiolla.
Asetuksessa huomioidaan muun muassa talvimerenkulun erityispiirteet, mitä pidetään Suomen kannalta tärkeänä. Kuva: LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTOEU:n päätöksentekijät ovat päässeet sopuun uudesta meriliikenneasetuksesta. Euroopan parlamentti, jäsenmaiden neuvosto ja komissio sopivat asetuksesta aamuyölle venyneissä neuvotteluissa.
Tavoitteena on vähentää meriliikenteestä aiheutuvia päästöjä lisäämällä vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä. Neuvottelujen seurauksena asetuksessa kuitenkin huomioidaan muun muassa talvimerenkulun erityispiirteet, mitä pidetään Suomen kannalta tärkeänä.
Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk.) toimi Renew Europe -ryhmänsä neuvottelijana. Hän kertoo olevansa erittäin tyytyväinen siihen, että neuvotteluissa päästiin sopuun vahvimpiin jääluokkiin kuuluvien jäävahvisteisten laivojen huomioimisesta pysyvällä kompensaatiolla. Lisäksi asetuksessa huomioidaan jäissä navigointi ainakin vuoden 2034 loppuun asti.
"Talvimerenkulun huomiotta jättämisestä olisi aiheutunut huomattavia kustannuksia Suomelle vuosikymmenten saatossa, sillä jäävahvisteiset laivat kuluttavat enemmän polttoainetta ja nyt hyväksytty asetus tulee nostamaan polttoaineiden hintaa. Mikäli asetukseen ei sisältyisi kompensaatiota suuremmasta polttoainekulutuksesta, suomalaisten yritysten kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla kärsisi vientikustannusten noususta”, Katainen sanoo tiedotteessa.
Euroopan parlamentti kertoo tiedotteessa, että meriliikenneasetus velvoittaa suuret laivat vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä asteittain. Lisäksi kontti- ja matkustaja-alusten tulee käyttää maasähköä EU:n suurissa satamissa vuodesta 2030.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

