Hartwall voitti panimoiden ilmastovertailun − näin Olvi ja Sinebrychoff pärjäsivät
Finnwatch tutki Suomen suurimpien panimoyhtiöiden ja niiden myymien oluiden päästöjä.
Ilmastoasiantuntija toteaa, että ravintolassa laskettu tuoppi on ympäristöystävällisempi valinta kuin lasipullo. Kuva: UnsplashFinnwatch vertaili Suomen suurimpien panimoiden, Hartwallin, Olvin ja Sinebrychoffin, ilmastotyötä. Finnwatch on yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö.
Vertailussa Hartwall nousi kärkeen ja erottui monessa asiassa edukseen.
Finnwatchin mukaan yhdessä emoyhtiö Royal Unibrew’n kanssa Hartwallilla on vertailun tiukimmat päästövähennystavoitteet. Plussaa Hartwall sai myös selkeistä aikeista kehittää tuote- ja maakohtaista päästöraportointia.
Myös Olvilla ja Sinebrychoffilla olivat monet ilmastotyön perusvaatimukset varsin hyvällä mallilla. Niiden päästöt ovat kansainvälisesti kattavan päästöraportoinnin ja ilmastotavoitteiden piirissä. Kaikilla kolmella panimolla ilmastotoimien eteneminen on sidottu johdon palkitsemiseen.
”On hienoa, että päästöt panimolta on saatu kuriin.”
Finnwatch tarkasteli myös, miten panimoyhtiöiden ilmastotekojen aktiivinen markkinointi vastasi totuutta. Finnwatchin mukaan kaikki kolme panimoa sanovat tuotantoaan hiilineutraaliksi, mutta jättävät huomioimatta muun muassa raaka-aineiden ja pakkausten päästöt.
”On hienoa, että päästöt panimolta on saatu kuriin. Hiilineutraaliudesta puhuminen antaa kuitenkin väärän kuvan siitä, ettei oluella olisi lainkaan päästöjä”, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola toteaa.
Kun tutkitaan olueen liittyviä päästöjä, tulee niitä aina raaka-aineiden viljelystä valmiin oluen viilennykseen ja pakkauksen kierrätykseen. Tarkkoja tuotekohtaisia päästötietoja yhtiöillä ei ollut vielä antaa, mutta Hartwall ja Olvi kertoivat pilotoineensa niiden laskentaa. Hartwallilta kerrottiin, että tavoitteena on tuoda päästötiedot julkisesti saataville.
”Kun tarkastellaan yhtiöitä kokonaisuutena, sekä Hartwallin että sen emoyhtiö Royal Unibrew’n ilmastopäästöt vaikuttavat olevan niin myyntivolyymiin kuin myös liikevaihtoon suhteutettuna selvästi pienemmät kuin kilpailijoillaan. Eri yhtiöiden luvut eivät kuitenkaan ole vielä suoraan vertailtavissa”, Leipola sanoo.
”Muovipullo on pakkauksista paras vaihtoehto, jos sellainen on tarjolla.”
Isossa kuvassa kohtuullisissa määrin nautitun oluen päästöt eivät ole suuri ongelma, mutta Leipola huomauttaa, että pienilläkin valinnoilla kuluttaja voi vähentää päästöjä.
”Selvitysten perusteella pakkaus on tärkein yksittäinen päästöjen lähde. Lasipulloa parempi vaihtoehto on kaupassa tölkki ja ravintolassa hanasta laskettu tuoppi. Muovipullo on pakkauksista paras vaihtoehto, jos sellainen on tarjolla.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




