Metsäteollisuus korjaisi pikkuteitä
Metsäteollisuuden toimitusjohtaja Timo Jaatinen pitää alemman tieverkon puolta. Jos niiden kunnosta ei huolehdita, voivat tukit jäädä ajamatta.
Tukkirekat ajavat samoja teitä, joiden kunnosta maaseudun asukkaat ovat huolissaan. Metsäteollisuuden mielestä hallitus ei saisi säästöistä huolimatta unohtaa metsän korjuun logistiikan kannalta tärkeitä alemman luokan teitä.
”Perusväylänpidon korjausvelka on hyvin vakava ongelma. Alemman väylästön ympärivuotinen liikennöitävyys on raakapuukuljetuksille oleellisen tärkeää”, Jaatinen sanoi Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) tilaisuudessa.
Maaseudun Tulevaisuus kertoi 16. maaliskuuta, miten alempi tieverkko rapautuu korjausrahojen puutteessa. Teiden korjausvelka arvioidaan noin miljardiksi euroksi.
Suomen teollisuuden logistiikan kannalta Suomessa on turhan monta satamaa, EVA arvioi. Tuoreessa logistiikkaa käsittelevässä raportissa esitetään, että ulkomaan merikuljetusten hoitamiseen riittäisi kymmenkunta satamaa.
Ulkomaan merikuljetuksia hoidettiin viime vuonna 52 eri satamasta. Suurimmat kymmenen satamaa hoitivat kaikista kuljetuksista lähes 80 prosenttia.
Satamien tarvetta Suomessa vähentää se, että Venäjä kykenee hoitamaan omissa satamissaan yhä suuremman osan omista kuljetustarpeistaan.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
