Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Vihreät julkisti haitallisten yritystukien listan: Turpeen ja metsähakkeen tuki leikkuriin

    Vihreät on julkistanut vaihtoehtobudjettinsa. Yritystuista karsittavat määrärahat puolue käyttäisi koulutukseen.
    Metsähakkeen sähköntuotantotukea on maksettu vuodesta 2011. Tuen taso seuraa päästöoikeuksien hintaa.
    Metsähakkeen sähköntuotantotukea on maksettu vuodesta 2011. Tuen taso seuraa päästöoikeuksien hintaa. Kuva: Markku Vuorikari

    Vihreät haluaa leikata sen määrittelemiä "ympäristölle haitallisia" ja "tehottomia" yritystukia. Säästyvät rahat puolue käyttäisi koulutukseen ja osaamiseen.

    Vihreiden mielestä vain noin reilu kymmenes neljän miljardin euron yritystukipotista on taloutta uudistavia.

    "Osa tuista kohdistuu suoraan fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Tukia karsimalla edistetään elinkeinojen uudistumista ja ilmastotavoitteiden saavuttamista", linjataan tiistaina julkaistussa vaihtoehtobudjetista.

    Vihreät haluaa leikata tiettyjä yritystukia yhteensä 1,268 miljardilla eurolla. Lisäyksinä vihreät kasvattaisi työkonepolttoaineiden veronpalautuksia 344 miljoonalla eurolla. Diesel-henkilöautoilijoille hyvitettäisiin takaisin korotettu polttoainevero.

    Kilometrikorvaukset (140 milj.): "Korvataan jatkossakin omalla autolla tehtäviä työmatkoja, mutta rajataan ne voimakkaammin auton käytöstä syntyviin kustannuksiin."

    Työmatkavähennys (58 milj.): "Työmatkavähennyksiä on korjattava kohti kilometriperusteisuutta, jotta ne kohtelisivat eri kulkumuotoja tasaisemmin. Nyt suuri osa tuesta kohdistuu yksityisautoiluun. Ensiaskeleena nostetaan omavastuuta ja pienennetään enimmäismäärää."

    Dieselin alennettu verokanta (100 milj.): "Tuen leikkaus parantaisi vaihtoehtoisten polttoaineiden ja raideliikenteen kilpailuasemaa. Dieseliä käyttäville henkilöautoille korotettu polttoainevero hyvitettäisiin ajoneuvoverossa, joten esitys ei tuo heille muutosta nykytilaan."

    Työkoneiden alennettu verokanta (110 milj.): "Työkoneiden oikeus käyttää dieseliä kevyemmin verotettua kevyttä polttoöljyä synnyttää verotuen. Esitämme tuen leikkaamista noin neljänneksellä."

    Turpeen alennettu verokanta ja metsähakkeen tuki (20 milj.): "Turpeen tukeminen on haitallista niin ilmaston kuin luonnonsuojelun näkökulmasta. Mittavaa tukea ei voi lakkauttaa kerralla, koska se kannustaisi kivihiilen ja muiden fossiilisten tuontipolttoaineiden käyttöön, mutta esitämme veron palauttamista vuoden 2015 tasolle."

    Kaivosten alennettu sähkövero (19 milj.): "Energiaintensiivistä ja paljon saastuttavaa kaivosteollisuutta tulee verottaa korkeamman sähköveroluokan mukaan, jossa se oli ennen tätä hallitusta."

    Teollisuuden päästökauppakompensaatio (27 milj.): "Hallituksen uusi tuki raskaalle teollisuudelle kompensoi päästöoikeuksien aiheuttamaa sähkön hinnan nousua. Tuki tulee lakkauttaa perusteettomana ja ilmastolle haitallisena. Se on tehoton, eikä kannusta teollisuuden uusiutumista vähähiilisemmäksi."

    Teollisuuden energiaverojen palautus (230 milj.): "Paljon energiaa käyttävät yritykset saavat mittavat energiaverojen palautukset sen lisäksi, että ne maksavat sähköstä alennettua veroa. Tuki tulee lakkauttaa perusteettomana ja ilmastolle haitallisena, sillä se hidastaa panostuksia energiatehokkuuteen."

    Irtaimen käyttöomaisuuden poistot (100 milj): "Yritykset voivat verotuksessa tehdä poistoja hankkimastaan irtaimesta käyttöomaisuudesta eli esimerkiksi ostamistaan koneista ja laitteista. Verotuki syntyy siitä, että poistot tehdään pääsääntöisesti nopeammin, kuin mitä hankintojen taloudellinen käyttöikä edellyttäisi."

    Matkustajaliikenteen tuki (15 milj.): "Valtio tukee merenkulkua monin eri tuin. Yksi niistä kohdistuu miehistökustannuksiin. Ehdotamme miehistötukea rajattavaksi matkustajaliikenteessä kuten Viron ja Ruotsin risteilyillä. Tuen leikkaaminen tasaa kilpailua muiden kotimaan palveluntuottajien kuten konferenssi- ja majoituspalveluiden kanssa. Tämä jälkeenkin matkustajamerenkululle jää erilaisia tukia vielä noin 200 miljoonan euron edestä."