Sähkömopolla liukastelu tieltä metsähallituksen puolelle synnytti idean teollisesta valmistuksesta – katso Tesla-ajan potkukelkkailua lumisella pihalla
Englanninkielen ski- ja kick-sanoista nimensä saaneen Skick-kelkan tuotanto on alkamassa. Valmistajaksi ryhtyvän Eslan nimi on kuin viittaus amerikkalaiseen sähköautobrändiin.
Kirkkaat led-valot tuovat turvaa sähköpotkukelkan kululle liikenteessä. Antti Karjalahti, Markku Laatikainen, Mika Lahtinen ja Pasi Paananen nousivat uusien ja perinteisten potkulaitteiden ohjaksiin Eslan pihalla Kouran kylässä Seinäjoella. Kuva: Harri Kallio-KurssiPerinteikäs Esla-potkukelkkoja valmistava E. S. Lahtinen Oy ja haukiputaalainen startup-yritys Arctic Rides Oy aloittavat pyörillä kulkevan sähkökäyttöisen potkukelkan valmistusyhteistyön.
Yritysten yhteydenpito alkoi viime kesänä, kun ensimmäinen tv-insertti laitteesta tuli julki. Heinäkuussa laitetta testattiin yhdessä hiihtoputki- ja maasto-olosuhteissa. Ensimmäistä kymmenien kappaleiden tilausta toimitetaan jo lähiaikoina ammatti- ja yksityiskäyttöön.
”Meille valmistusyhteistyö edustaa käynnissä olevaa maltillista tuoteportfolion päivitystä, jossa pyrimme laajentamaan imagoamme uusille kohderyhmille. Yhteistyö tukee myös meidän omien tulevien sähköavusteisten Esla-tuotteiden valmistusta ja tuo aikanaan synergiaetuja molemmille osapuolille. Pystymme tekemään myös kaupallista yhteistyötä”, E.S. Lahtisen toimitusjohtaja Mika Lahtinen sanoo.
Sähköisestä potkukelkasta odotetaan lisäpotkua yrityksen perinteiselle kelkkaversiolle, jonka kasvavat vientimäärät Pohjois-Amerikkaan nostivat yhtiön tuotannon 15 000 kelkkaan ja liikevaihdon ennätykselliseen 3,8 miljoonaan euroon viime vuonna.
Arctic Rides Oy:n toimitusjohtajan Markku Laatikaisen mukaan nopeahko matka ideasta sarjavalmistettavaksi tuotteeksi on ollut mahdollista osaavan tiimin ja parhaiden yhteistyökumppaneiden avulla.
"E.S Lahtinen Oy on harjoitellut lihasvoimalla toimivien potkukelkkojen valmistusta jo lähes vuosisadan ajan ja heiltä löytyy myös monipuolista metallipajatoimintaa, jotka palvelevat meidän valmistuttajan tarkoituksiamme hyvin”, Laatikainen kertoo.
Alkujaan Laatikainen sai idean tukevasta sähköisestä potkukelkasta, kun oli liukastellut kaksipyöräisellä sähkömopollaan tieltä metsähallituksen puolelle.
Eniten töitä kelkan kehitystyössä paiskittiin kompromissin löytämiseksi akseli- ja raidevälin suhteen. Kelkan pitää olla tukeva ja riittävän vakaa niin kesä- kuin talvikäyttöisenä ja sen pitää lisäksi luistaa suksilla, kun takapyörät nostetaan pois maakosketuksesta.
"Kelkka haluttiin lisäksi saada taitettavaksi mekaanisesti kahtia, jotta 101x80x80-kokoinen paketti mahtuu auton sisään", kertoo suunnittelusta vastannut Pasi Paananen.
Ennen markkinoille pääsyä on painittu lisäksi patentoinnin, EU-direktiivien ja vakuutusasioiden ratkaisemiseksi. Patentoitu Skick-kelkka luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, jota voidaan ajaa ilman rekisteröintiä, vakuutusta tai ajokorttia.
Yhtiö sai kehityshankkeeseen tukea muun muassa EU-rakennerahaston kautta.
Lyhyt koeajo osoitti, ettei Skick-kelkka vaadi lihasvoimaa liikkuakseen, mutta perinteisestä kelkasta tuttu potkuttelu auttoi lyhyessä koeajossa laitteen liikkeelle jouhevammin kuin pelkkää sähkövoimaa käyttämällä.
Tämä korostuu varsinkin ylämäkilähdössä, jolloin myös vartaloa kannatti siirtää eteenpäin painon lisäämiseksi vetävälle etupyörälle.
Sähköavusteisuutta säädellään kahvassa oikean käden peukalolla. Ajotiloja on valittavana kolme, ja myös peruutus onnistuu.
Teräsrakenteisen etutarakan sekä jalasten päälle kytkettävien lisävarusteiden avulla kelkalla voi koeajon perusteella nähdä työssään vaikkapa lapsen kyyditsemisessä päiväkotiin, siirtymisessä lumilaudan kanssa mökiltä rinteeseen tai vaikkapa marjastusretkelle.
Ammattikäytössä kelkan voisi valjastaa vaikkapa ruokalähetin alle toimittamaan lämmintä ruokaa asiakkaille.
Kevyelle sähköajoneuvolle sallitaan 25 km/h huippunopeus. Voiman kelkalle tuottaa 1 000W harjaton napamoottori. Tuotteen hinta kohoaa verollisena noin 3 500 euroon.
Lue myös:
Missä moottoroidulla potkukelkalla saa ajaa? Trafin asiantuntija vastaa
Pekka huristelee moottoroidulla potkukelkalla eläkepäivien ratoksi – katso ajonäyte videolta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
