Ukrainan sota on heikentänyt jyrkästi teräksen saatavuutta –hinta nelinkertaistui
Betset ennakoi sodan alkua ja osti varaston täyteen terästä vuodenvaihteessa. MSK Cabinsissa kerrotaan puolijohteiden saatavuusongelmista.
Kyyjärvellä toimiva Betset varautui Ukrainan sotaan ostamalla tehtaan varastot täyteen terästä vuodenvaihteen molemmin puolin. Nyt teräksen saatavuus on häiriintynyt ratkaisevasti, kun Euroopassa raivoaa sota. Kuva: Petteri KivimäkiTeräksen saatavuus on heikentynyt ja hinta noussut huomattavasti sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuun 24. päivänä.
Kyyjärvellä pohjoisessa Keski-Suomessa toimiva betonisten valmisosien valmistaja Betset on hankkinut suurimman osan tarvitsemastaan teräksestä Venäjältä ja Ukrainasta.
"Viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa osasimme ennakoida, että sota on todennäköisesti alkamassa Ukrainassa. Siksi teimme useiden miljoonien eurojen suuruiset teräshankinnat, joilla olemme täyttäneet varastomme. Ratkaisu on nyt osoittautunut järkeväksi", Betsetin hallituksen puheenjohtaja Hannu Löytönen kertoo.
Teräksen maailmanmarkkinahinta on Löytösen mukaan lähes nelinkertaistunut Ukrainan sodan alkamisen jälkeen.
"Sodan alettua teräksen tuonti Venäjältä ja Ukrainasta tyssäsi kokonaan. Jonkin verran terästä on tuotu meille myös EU-maista, mutta luonnollisesti sekin on nyt lähes pysähdyksissä, koska nämä maat tarvitsevat kaiken teräksen itse", Löytönen sanoo.
"Erityisesti harjateräksen hinta on noussut räjähdysmäisesti. Ennakoitavissa on, että Eurooppaa kohtaa laajamittainen teräspula mahdollisesti jo ensi kesänä."
Löytönen arvioi, että Betsetin omat teräsvarannot riittävät ainakin heinäkuun loppuun saakka.
"Selvää on, että jo syksyllä on pakko saada uusia tuontikanavia kunnolla auki, jos sota Ukrainassa jatkuu."
Hannu Löytösen mukaan Betsetin tilanne on tällä hetkellä paljon parempi kuin monilla kilpailevilla saman alan yrityksillä.
"Jos sodan alkua ei ole osattu ennakoida teräksen hankinnoissa, voivat varastot tyhjentyä hyvinkin pian."
MSK Cabins valmistaa turvaohjaamoja muun muassa Äänekosken Suolahdessa toimivalle Valtran tehtaalle. Ylihärmän tehdas työllistää 220–240 työntekijää.
Ostopäällikkö Arttu Itänen MSK Cabinsista sanoo, että teräs ja puolijohteet työllistävät hankintapuolta vähintään yhtä paljon kuin viime syksynä.
Itänen kuvailee tehtaan tilannetta kaksijakoiseksi.
"Yleisesti ottaen tätä voi sanoa hallituksi kaaokseksi hankinnan näkökulmasta. Toisaalta ohjaamoja menee hyvin myynnin vetäessä. Tällaista tilauskantaa ei ole ollut vielä koskaan aiemmin", Itänen sanoo.
Tällä hetkellä tehtaalta lähtee muun muassa Suolahteen yli 40 ohjaamoa päivässä, muut toimitusmäärät vaihtelevat. Yhteensä päivässä valmistuu noin 70 ohjaamoa jokaisena tuotantopäivänä.
Puolijohteiden saatavuus on Itäsen mukaan globaali ongelma.
"Kiina on sulkenut tehtaita viikkotasolla koronan takia. Viimeiset pari kuukautta tilanne on ollut siellä paha, kun valtio on joutunut laittamaan tehtaiden lisäksi kokonaisia alueita kiinni.”
Markkina on mennyt puoli vuotta kysynnässä ylöspäin.
"Tällä hetkellä on myyntivoittoiset markkinat. Heikko ennustettavuus paria viikkoa edemmäksi komponenttitasolla tosin teettää meillä ylimääräisiä haasteita. Hankinnassa eletään nyt puolen vuoden suunnitelman sijaan tulipaloja sammutellen."
Itäsen mukaan kaikki joutuvat maksamaan ylimääräistä kustannusten noustua sodan seurauksena. "Pääasia on, että tuotanto pyörii ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.”
"Venäjältä tulee Eurooppaan paljon raaka-ainetta, mutta esimerkiksi teräksen hinta on noussut vuodesta 2019 – eli ajalta ennen koronaa – jopa 400 euroa tonnilta nykyiseen 1 600 euroon maailmanlaajuisesti. Tämä antaa hyvän kuvan tilanteesta."
"Meillä on hyvät suhteet asiakkaidemme kanssa. Koko alihankintaketju ymmärtää että hinta- sekä toimituspaineet ovat tällä hetkellä historiallisen kovia, jolloin meidän tulee yhdessä tehdä entistä enemmän töitä jatkuvuuden kannalta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


