Koivunmahlasiirappi suuntaa Slushin kautta maailmalle
Luonnontuotealan yritys Nordic Revolve etsii kasvuun rahoittajia Slush-tapahtumasta.
Martin Häggblomia innosti yrittäjäksi yliopistomaailman myönteinen yrittäjyyshenki, joka konkretisoituu Slushissa. Kuva: Kari SalonenUusyritystapahtuma Slush yhdistyy monien suomalaisten mielessä tietoteknologiaan ja peliteollisuuteen. Se on kuitenkin mainettaan paljon monipuolisempi uusien yrittäjien ja rahoittajien kohtaamispaikka.
Yrittäjä Martin Häggblomia Slush kiinnostaa, koska se kerää sijoittajia muualtakin kuin Suomesta. Siksi se on yksi keskeinen väylä hakea rahoitusta.
Nordic Revolve -yritys pyrkii tuotteistamaan kotimaisia puulajeja terveysvaikutteisiksi elintarvikkeiksi ja kosmetiikaksi. Ensimmäiset tuotteet ovat koivunmahlasiirappi, pettujauho ja kuusen pihkasta valmistettu voide.
Aalto yliopistossa bioteknologiaa opiskellut Martin perusti yrityksen veljensä Mikaelin kanssa viime vuoden keväällä. Veljet ovat lähtöisin Jepualta Rannikko-Pohjanmaalta.
Yrittäjäksi lähtemistä kannusti yliopistomaailmassa se vahva start-up-henki, jonka ilmentymä kansainväliseksi tapahtumaksi kasvanut Slush on.
"Suomalaisella luonnolla ja raaka-aineilla on maailmalla parempi maine, kuin itse osaamme ajatella", yrittäjä painottaa.
Tuotekehitystä ja laboratoriotestausta on tehty paljon. Nyt on kaupallistamisen aika, hän sanoo.
Valmistusteknologiat ovat kohdallaan ja ensimmäiset asiakkaatkin on löydetty. Kasvuun tarvitaan kuitenkin rahaa.
Alihankkijoita tarvitaan
Yrityksen perustana on jalostaa luonnon raaka-aineista korkealuokkaisia tuotteita, joille on omat erikoismarkkinansa.
Nordic Revolve on ainoa koivunmahlasiirapin valmistaja Euroopassa. Siirappi soveltuu Häggblomin mukaan mausteeksi esimerkiksi kastikkeisiin ja marinadeihin.
"Makeuttajana ei kannata kilpailla vaahterasiirapin kanssa, sillä jo lähtökohtaisesti tarvitsemme raaka-ainetta eli mahlaa kolme kertaa enemmän kuin vaahterasiirappiin."
Häggblom lähettää terveisiä myös kotimaisille metsänomistajille. Raaka-aineen tuottajia ja alihankkijoita tarvitaan kaikille tuotteille.
Slush kerää Helsingin Messukeskukseen keskiviikkona ja torstaina 1 700 aloittavaa yritystä ja järjestäjien mukaan yhteensä noin 15 000 kävijää.
Juttua täydennetty 17.46.
Lue lisää perjantaina MT:stä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
