Korona on vetänyt verkkokaupan hurjaan kasvuun – Lidl päätti silti sulkea verkkokauppansa vain puolentoista vuoden kokeilun jälkeen
Puolitoistavuotisella pilotilla haluttiin Lidlin mukaan selvittää sen suomalaisten asiakkaiden ostotottumuksia ja kerätä kokemuksia kotimaisesta verkkokaupasta.
Lidlillä on Euroopassa useita erilaisia verkkokauppoja, joissa myydään muun muassa käyttötavaroita, viinejä ja matkoja. Kuva: Sari GustafssonLidl kertoo, että se sulkee sportyfeel.fi-verkkokauppansa touko-kesäkuun vaihteessa vain puolentoista vuoden kokeilun jälkeen. Päätös tehdään siitäkin huolimatta, että korona-aikana esimerkiksi ruuan verkkokauppa on kasvanut rajusti.
Puolitoistavuotisella pilotilla haluttiin Lidlin mukaan selvittää sen suomalaisten asiakkaiden ostotottumuksia ja kerätä kokemuksia kotimaisesta verkkokaupasta. Lidl kertoo, että kokeilun tuloksia hyödynnetään tulevaisuuden verkkokauppamallien suunnittelussa.
Lidl avasi loppuvuonna 2018 kotimaisen verkkokaupan, jossa myytiin aluksi kaupan omalla Sportyfeel-merkillä urheilijoille ja kuntoilijoille suunnattuja tuotteita kuten lisäravinteita, superfoodia, pähkinöitä ja vitamiineja.
Myöhemmin verkkokaupan valikoima on laajentunut erityisesti käyttötavaroiden osalta, kun verkossa on myyty viikoittain vaihtuvia urheilu- ja vapaa-ajantuotteita, kodin elektroniikkaa, lastentarvikkeita, työkaluja sekä keittiötarvikkeita.
Lidlin mukaan pilotti päättyy suunnitellusti touko-kesäkuun vaihteessa.
"Pilotilla halusimme selvittää kotimaisten asiakkaidemme käyttäytymistä verkossa. Olemme saaneet arvokasta tietoa verkkokaupan koko toimitusketjusta ja vaatimuksista. Nyt pohdimme, minkälaiset sähköisen kaupan mallit tukevat liiketoimintaamme parhaiten tulevaisuudessa", Suomen Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström kommentoi tiedotteessa.
Lidlillä on Euroopassa useita erilaisia verkkokauppoja, joissa myydään muun muassa käyttötavaroita, viinejä ja matkoja. Erilaisia pilotteja on niin ikään maailmalla useita. Suomessa konkreettisia suunnitelmia kattavasta ruoan tai käyttötavaroiden verkkokaupasta ei toistaiseksi ole tehty.
"Haluamme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla niin kivijalassa kuin verkossakin. Sellaista vaihtoehtoa meillä ei ole, että lähtisimme keskeneräisellä tai toimimattomalla verkkokaupalla testaamaan asiakkaiden hermoja", Forsström lisää.
Lue lisää:
Koronavirus lisäsi ruuan verkkokaupan suosiota – näitä tuotteita ostetaan eniten tällä hetkellä
S-ryhmä laajentaa ruuan verkkokauppaa maakuntiin – vuoden lopussa noin 70 myymälää mukana
Korona lisäsi ruuan verkko-ostamisen suosiota – Keskon palvelu ei kestänyt kävijäryntäystä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

