Sirpa Pietikäinen Ylelle: Junaliikenteen kilpailuttamisesta tulee uusi "hallintarekisterijuttu"
Hallintarekisterilain uudistamista perusteltiin EU:n vaatimuksella samoin kuin nyt junaliikenteen kilpailuttamista. Pietikäisen mukaan tätä pakkoa kilpailun avaamiseen ei kuitenkaan ole.
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee raideliikenteen avaamista kilpailulle 2020-luvulla. Kuva: Kari SalonenEuroparlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.) toppuuttelee väitteitä siitä, että Suomen olisi EU:n pakottamana avattava raideliikenteensä kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) totesi kilpailutussuunnitelmia esitellessään, että tulossa oleva EU:n raideliikennettä koskeva lakipaketti edellyttäisi jäsenmaita kilpailuttamaan liikenne tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Pietikäinen ennustaa, että raideliikenteen kilpailuttamisesta on kovaa vauhtia tulossa "uusi hallintarekisterijuttu". Myös hallintarekisteriuudistusta perusteltiin EU:n sanelemilla vaatimuksilla.
Pietikäinen vakuuttaa kuitenkin Ylelle, että hän ei itse periaatteellisella tasolla vastusta kilpailuttamista. Hän kuitenkin arvioi, että kilpailu toisi hyötyjä vain Etelä-Suomen vilkkaille rataosuuksille.
Ylen haastattelema hallitusneuvos Elina Thorström liikenne- ja viestintäministeriöstä ei kiistä Suomen mahdollisuuksia poiketa EU-lainsäädännöstä. Hän kuitenkin pitää Pietikäisen vertausta hallintarekisterilakiin vääränä.
"EU-lainsäädäntö ei ole se syy, miksi raideliikenne avataan kilpailutukselle", Thorström toteaa Ylelle.
Lue lisää:
Rautateiden henkilöliikenteen kilpailutus aiotaan aloittaa Etelä-Suomen taajamaliikenteestä
Tukholmalaisprofessori tyrmää Bernerin Ruotsi-intoilun rautateiden kilpailun vapauttamisessa
Berner: Ministerivaliokunnan päätöksiin rautatiekilpailun avaamisesta ei tule muutoksia
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
