Osuuskunta Maitomaa ei jää suurten jalkoihin
SUONENJOKI (MT)
Osuuskunta Maitomaan toimitusjohtaja Mikko Sairanen esittelee tyytyväisenä meijerin raejuuston pakkauslinjaa ja uusinta linjastoa, jolla tehdään välipalajuomia. Jälkimmäiseltä hän heittää vieraan käsiin juomatölkin. ”Tällä siirtää lounasta hyvin pari tuntia.”
Sairanen luonnehtii urbaaniksi legendaksi sitä käsitystä, että pienten toimijoiden on vaikea saada tuotteitaan kauppojen valikoimiin. ”Sehän on vain myyntiä ja markkinointia”, hän naurahtaa.
”Myös paikallistasolla tehdään päätöksiä. Keskusliikkeet arvioivat toki tarkkaan toimijan luotettavuutta.”
Sairanen painottaa toimitusvarmuuden merkitystä. Tärkeää on myös toimiva yhteistyö kuljetusliikkeiden kanssa.
Maitomaa irtautui Arla-yhteistyöstä vuonna 2011. Sairanen kuvailee meijeriä nyt pienistä suurimmaksi.
Se jalostaa maitoa yli 70 miljoonaa litraa vuodessa ja työllistää noin 50 henkilöä.
”Omat tuotteet ja brändi ovat pienen meijerin henkivakuutus”, Sairanen toteaa. Meijerissä pakataan omalle merkille raejuustoa, voita ja maitoa.
Toisaalta Maitomaalla ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön kauppaketjujen kanssa. Maitomaan raejuustoa ja maitoa myydään myös kaupan merkkien pakkauksissa.
”Kaupan merkit antavat perusvolyymia.”
Sairanen kuvailee Olvin kanssa yhteistyössä kehitettyjen maitojuomien menekkiä kohtalaiseksi. Niiden kanssa tähyillään Euroopan markkinoille.
”Pieni meijeri on markkinoilla silmäkkäin isojen toimijoiden kanssa”, myöntää Sairanen. ”Mutta pienikin voi olla tehokas.”
Sairasen mukaan kiinteät kulut litraa kohti voivat pienellä meijerillä olla pienemmät kuin suurella. ”Pidetään huolta omasta tehokkuudesta eikä lähdetä haihattelemaan sivupoluille.”
Pienen yrityksen on mietittävä erityisen tarkasti, mihin taloudelliset ja henkiset resurssit sijoitetaan, hän sanoo. Maitomaalla on rakennettu joka vuosi jotakin, aivan kuin maitotilalla, Sairanen vertaa.
Hän uskoo suomalaisen meijerikentän pysyvän lukumääräisesti nykyisellään. ”Suomessa on nyt 35 laitosta, joita voi sanoa meijeriksi. Määrä pysyy, mutta markkinaosuudet muuttuvat.”
Hän uskoo pienten yritysten jatkavan nousuaan ja pitää sitä merkittävänä kehityksenä meijerikentässä. ”Ei tämä vielä valmis ole.”
Kilpailu- ja kuluttajaviranomainen määräsi viime joulukuussa Suomen suurimmalle maitomarkkinatoimijalle Valiolle 70 miljoonan euron sakot perusmaitojen saalistushinnoittelusta.
”Ikävää, että kilpailuviranomaisen pitää puuttua asiaan. Seuraamusmaksut ovat rahaa ulos maitokentästä. Muutakin käyttöä sille rahalle olisi”, harmittelee Sairanen.
Tapaus on kuitenkin herättänyt ostajat huomaamaan, ettei maitoa pystytä tuottamaan ilmaiseksi, hän kertoo.
Maitomaan toimitusjohtaja ei pidä pakattua maitoa pakollisena pahana meijerille. ”Ahtaina vuosina sitä on kyllä jouduttu myymään liian halvalla.”
Sairasen mukaan kuluttaja on kotimaisuuden suhteen kriittisin nimenomaan pakatun maidon kohdalla. ”Olisipa muidenkin tuotteiden kohdalla yhtä kriittinen.”
HANNA SALONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
