Soklin avaamista ei voi enää viivyttää
4
mielipide
Huoltovarmuusneuvosto antoi äskettäin kannanoton arktisten yhteyksien merkityksestä. Rovaniemen, Sodankylän ja Norjan läpi kulkevan Jäämeren radan arvioitiin parantavan Suomen huoltovarmuutta huomattavasti. Tämä lienee totta, koostuuhan neuvosto vakuuttavista asiantuntijoista.
Kannanottoa voi kiittää ja kannattaa monesta syystä. Barentsin monipuoliset mahdollisuudet tulee Suomen hyödyntää ja huoltovalmius turvata. Tässä erilaiset Barentsin alueen yhteydet ovat tärkeitä.
Soklin kaivosta ja joskus ehkä toteutuvaa Jäämeren rataa koskevassa osuudessa näkyi kuitenkin tietämättömyys Yara-yhtiön tilanteesta.
Yaran edustajan mukaan kaivoksen fosfaatti vietäisiin yhtiön tehtaille etelään. Jos Yaran pitäisi odotella rataa, se todennäköisesti valitsisi kaivoksen paikaksi Kanadan. Jäämeren rata ei ehkä palvele seuraavaakaan kaivosoikeuden haltijaa.
Yara on uhrannut kymmeniä miljoonia selvityksiin, suunnitelmiin ja lupiin. Kelloselkä–Sokli-rata on näissä prosesseissa hyväksytty ja suunnitelmat maakuntakaavaa myöten ovat olemassa.
Odottelu tarkoittaisi pitkää lupakierrosta sen sijaan, että nykysuunnitelmilla Soklin rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna. Yaralle Jäämeren rata on ajallisesti liian kaukana eikä pohjoinen suunta kiinnosta.
Liikennevirasto selvitti pohjoisen kaivosteollisuuden kuljetustarpeita viime vuonna. Jäämeren rata ei saanut kannatusta, sillä se on erittäin kallis ratkaisu. Mikäli valtio osallistuu Kelloselkä–Sokli-rataan, kaivoksen rakentaminen voisi alkaa pian ja se voisi toimia suurella volyymillä useita vuosikymmeniä.
Yhteyksien toteutumista, Suomen osallistumista Barentsin alueen kasvuun ja huoltovarmuutta palvelevat parhaiten sellaiset Lapin suurhankkeet, jotka kehittävät elinkeinoelämäämme nyt ja tulevaisuudessa. Paras tuki Jäämeren radalle olisikin Soklin ajallisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisen liikenneyhteyden tukeminen. Lisäksi EU määrittelee fosforin potentiaalisesti kriittiseksi mineraaliksi, ja Sokli olisi toinen fosforikaivos koko Länsi-Euroopassa.
Huoltovarmuusneuvoston tulisi edistää sellaisten realististen hankkeiden toteutumista, joista kansantalous hyötyy ja jotka tukevat huoltovarmuutta.
Mauri Aarrevaara
kunnanjohtaja
Savukoski
Tuula Kuvaja
kaupunginjohtaja vs.
Kemijärvi
Erkki Parkkinen
kunnanjohtaja
Pelkosenniemi
Kirsi Kangas
kunnanjohtaja vs.
Salla
Aila Ryhänen
kehittämis-
päällikkö
Itä-Lapin kuntayhtymä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
