”Valio levittää mattoa ulkomaiselle kilpailulle”
Juustoportin yrittäjä Timo Keski-Kasari kummeksuu maaliskuun Kantrissa suuren kilpailijansa Valion viimeaikaisia toimia. Aiempi yhteistyö on kääntynyt hänen mukaansa pienemmän ahdistamiseksi.Valio levittää toimillaan mattoa ulkomaalaisille toimijoille, mikä ei voi olla suomalaisen maidontuottajan etu, katsoo Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari . Kuluttajan ja tuottajien etu olisi hänen mielestään ennen muuta se, että kaupassa on mahdollisimman laaja kotimaisten tuotteiden valikoima.
”Aiemmin kilpailtiin normaalisti ja hoidettiin yhdessä maidon laatuun liittyviä asioita ja neuvontapalveluja. Nyt yksi toimija on yksipuolisesti irtisanonut lähes kaiken yhteistyön. On vaikea ymmärtää, mitä tällä haetaan”, hän ihmettelee maaliskuun Kantrissa.
Jalasjärvellä toimiva Juustoportti jalostaa vuodessa 30 miljoonaa litraa lehmänmaitoa, josta kolme miljoonaa on luomua. Lisäksi se käyttää juustoihin miljoona litraa vuohenmaitoa.
Juustoportti on edelleen pieni tekijä verrattuna Valioon, saati eurooppalaisiin meijerijätteihin. Perheyrityksen tavoitteena on 20 toimintavuoden aikana ollut monipuolistaa suomalaisen juuston ja maitotuotteiden valikoimaa.
Siksi Keski-Kasareista tuntuu pahalta, että viime aikoina iso kilpailija on toimillaan ollut työntämässä pieniä pois markkinoilta.
”Emme me pelkää kilpailua, mutta toisen silmäkuopista ponnistaminen ei ole meidän ajatusmaailmasta”, Timo Keski-Kasari arvostelee.
Rakentavana miehenä hän sanoo uskovansa, että korjaavien päätösten aika koittaa kuitenkin pian.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

