Vihreät ehdottaa hintaa puun polttamiselle, tiemaksuja ja korkeampaa alv-kantaa eläinperäiselle ruualle
Vihreät hyväksyi uudet talouspoliittiset linjat. Muun muassa metsäyhtiöiltä ja peltoa raivaavilta alettaisiin kerätä varoja uuteen luonnonsuojelurahastoon.
Vihreät hyödyntäisi arvonlisäverotusta kannustimena kestävämpään kulutukseen. Esimerkiksi ei-eläinperäisen ruuan alv-kanta olisi matalampi kuin eläinperäisten tuotteiden. Kuva: Jarno ArtikaVihreät ehdottaa puun teollisen mittakaavan polttamiselle hintaa.
Vihreiden puoluevaltuusto hyväksyi uuden talouspoliittisen linjapaperin kokouksessaan Helsingissä viikko sitten.
Puolueen mukaan luonnonvarojen hinnoittelemiseksi on otettava käyttöön kiertotalouden veropaketti, jolla hinnoitellaan neitseellisiä maamassoja, kaivosten louhintaa sekä jätteen ja puun teollisen mittakaavan polttamista.
Myös kertakäyttöpakkauksille on vihreistä asetettava pakkausvero. Kierrätettyjen materiaalien markkinoita tulee jouduttaa myös sekoite- ja jakeluvelvoitteilla.
Esimerkiksi kierrätyslannoitteiden jakeluvelvoite ohjaisi lannoitteiden valmistajia ja myyjiä panostamaan ravinteiden kierrättämiseen.
Kertakäyttöpakkauksille on vihreistä asetettava pakkausvero.
Vihreiden mukaan luonnonvarojen käyttö on Suomessa Euroopan suurinta ja jalostusarvomme Euroopan matalimpia.
”Keskeistä on saada luotua vahvat kiertotalousmarkkinat”, linjaa valmistelusta vastanneen työryhmän toinen puheenjohtaja, kansanedustaja Saara Hyrkkö tiedotteessa.
Vihreät hyödyntäisi arvonlisäverotusta kannustimena kestävämpään kulutukseen.
Esimerkiksi ei-eläinperäisen ruuan alv-kanta olisi matalampi kuin eläinperäisten tuotteiden.
Maksut määrittyisivät esimerkiksi menetettyjen luontoarvojen, hakkuukuutioiden tai pinta-alan perusteella.
Vihreistä Suomeen tarvittaisiin luonnonsuojelun kehittämisrahasto. Sen 500 miljoonan euron alkupääoma rahoitettaisiin valtion saastuttavan omaisuuden myynnillä.
Varoja rahastoon alettaisiin kerätä muun muassa metsäyhtiöiltä ja peltoa raivaavilta.
Rahastoa kartutettaisiin ottamalla käyttöön maankäytön muutosmaksu rakentamiselle, pellonraivaukselle ja muille luontoarvoja heikentäville maankäytön muutoksille.
”Varoja luonnonsuojelurahastoon kerätään myös ekologisena kompensaationa kaikilta toimijoilta, jotka aiheuttavat haittaa luonnolle – esimerkiksi metsäyhtiöiltä mutta myös rakentamiselta”, linjapaperi linjaa.
Maksut määrittyisivät esimerkiksi menetettyjen luontoarvojen, hakkuukuutioiden tai pinta-alan perusteella.
Maankäytön muutosmaksun ja kompensaatioiden tavoitteena on yhteensä 50–100 miljoonan euron kertymä vuosittain.
Valtionyhtiö voisi periä maksua tienkäytöstä saastuttaja maksaa -periaatteen mukaisesti.
Suomen olisi vihreistä aika alkaa kerätä tiemaksuja.
Niitä peritään jo monessa Euroopan maassa uusien teiden rakentamisen ja olemassa olevien teiden ylläpidon rahoittamiseksi sekä ruuhkahuippujen ja ympäristö- ja äänisaasteiden vähentämiseksi.
Yksi vaihtoehto tiemaksujen keräämiseen ja liikenteen ohjaamisen tehokkaasti on siirtää valtatiet valtionyhtiön hallinnoitavaksi. Valtionyhtiö voisi periä maksua tienkäytöstä saastuttaja maksaa -periaatteen mukaisesti.
Lisäksi kunnille ja kaupungeille tulisi vihreistä avata mahdollisuus ruuhkamaksujen perimiseen alueensa tieverkoilta.
”Tavoitteena tulee olla vähintään 400 000 uutta työllistä vuoteen 2040 mennessä.” Tuuli Kousa
Maahanmuuttoa tarvittaisiin vihreiden mukaan reilusti lisää.
”Suomen tulee asettaa työvoimaa koskevaksi tavoitteeksi kolminkertaistaa nettomaahanmuutto suhteessa 2000-luvun keskiarvoon. Tavoitteena tulee olla vähintään 400 000 uutta työllistä vuoteen 2040 mennessä” , toteaa työryhmän toinen puheenjohtaja Tuuli Kousa.
Suomeen tarvittaisiin uusi työhön johtavan maahanmuuton väylä, jonka kautta EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevat ihmiset voivat muuttaa Suomeen ilman, että maassa olo on sidottu työsuhteeseen.
Uuden maahanmuuton väylän voisi puolueen mukaan käynnistää esimerkiksi alueellisilla kokeiluilla – erityisesti paikkakunnilla, joissa lapsi- ja työikäinen väestö pienenee ja alueen yrityksissä ja palveluissa on pulaa tekijöistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







