SOK:n Heikkilä vastaa lukijalle: Eikö ole epäisänmaallista polkea hintoja private label -tuotteilla?
MT:n lukijat ovat esittäneet kysymyksiä S-ryhmän Taavi Heikkilälle. Yksi kysymys kuuluu, nukkuuko hän yönsä hyvin?
SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän haluaisi nähdä Maaseudun Tulevaisuudessa nykyistä enemmän kaupan näkökulmaa. Kuva: Kimmo HaimiMaaseudun Tulevaisuus pyysi Facebook-sivuilla lukijoilta vinkkejä, mitä he haluaisivat kysyä SOK:n pääjohtajalta Taavi Heikkilältä.
MT haastatteli häntä muun muassa ruuan halpuuttamiskampanjan perusteista ja vaikutuksista (MT 18.3.)
Tässä kysymyssarjan toiseksi viimeiset lukijoiden kysymykset ja niihin Taavi Heikkilän vastaukset:
Eikös se ole teidän henkilökohtaisesta mielestä epäisänmaallista valmistuttaa private label -tuotteita kotimaisista aineksista käyttäen ns. polkuhinnoittelumenetelmää? Tuotteita joilla on jo pitkäaikaiset kotimaiset valmistajat ja kysyntä? Kehtaisin sanoa, että pl-merkit hyötyivät tilanteesta aikalailla Venäjän-kaupan loppumisen seurauksesta. Lyhyesti pähkinäkuoressa S-ryhmä kasvattaa oman juustonsa myyntiä ja samalla kun myyntimäärä kasvaa, niin muiden valmistajien myynti vaikeutuu. (kysymyksen esittäjä Christer Gustavsson)
"S-ryhmän valikoimista löytyy aina brandituotteita ja lähiruokaa. Mainitsemissasi juustoissa myymme kaikkein eniten Oltermanni-juustoa halpuutettuun hintaan. Volyymi ei siis ole juustoissa siirtynyt kaupan merkille. S-ryhmän omat merkit ovat vaihtoehto niille, joille edullisuus on ensisijainen valintaperuste. Olemme tuoneet markkinoille Kotimaista-merkin, jossa tuotteet ovat Suomessa valmistettuja suomalaisista raaka-aineista. Nämä tuotteet tarjoavat monelle kotimaiselle valmistajalle mahdollisuuden hyötyä suurien tuotantovolyymien tuomista eduista."
Mitä konkreettisia toimenpiteitä SOK aikoo tehdä paitsi kotimaisen ruuan myynnin edistämiseksi, myös riittävän tuottajahintatason ylläpitämiseksi? (kysymyksen esittäjä Juho Ajo)
"Kotimaisten tuotteiden hintojen halpuuttaminen omilla rahoillamme on meiltä iso käytännön teko suomalaisen ruuan puolesta. Se on parantanut kotimaisten tuotteiden hintakilpailukykyä ja lisännyt niiden myyntiä miljoonilla kiloilla. Kotimaista tuotesarjamme on ollut menestys ja on tutkimusten mukaan arvostetuin kaupan merkki. Tuotesarja täyttää aina Hyvää Suomesta -merkin vaatimukset."
"Olemme käynnistäneet hedelmissä, vihanneksissa ja kukissa suomalaisia ajankohtaisia tuotteita korostavan satokausiohjelman. Tämä on nopeasti nostanut huimalla tavalla suomalaisten tuotteiden menekkiä ja arvostusta. Meillä on tulossa myös muita avauksia, joista kerromme myöhemmin."
"Nämä kaikki ovat konkreettisia tekoja, joilla on suora positiivinen vaikutus maataloudelle. Uskomme, että suomalainen maatalous menestyy, jos kotimaisen ruuan kysyntä pysyy vahvalla kasvu-uralla. Tässä me haluamme olla avuksi. Myymästämme ruuasta yli 80 prosenttia on kotimaista. Uskomme, että suomalaisten omistama kauppa on suomalaiselle tuottajalle hyvä ja luotettava yhteistyökumppani myös tulevaisuudessa."
Aiemmat lukijakysymykset ja niihin Taavi Heikkilän vastaukset:
Lue myös:
SOK:n Taavi Heikkilä: Tuottajille ei olisi maksettu enempää, vaikka ei olisi halpuutettukaan
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

