
Turun telakalla syntyy maailmanluokan aluksia kovalla tahdilla – nyt vesille laskettiin uusi risteilijä
Meyer Turun telakalla laskettiin perjantaina vesille Mein Schiff 7 -risteilijä.
Meyer Turun toimitusjohtaja Tim Meyer ja TUI Cruisestin toimitusjohtaja Wybcke Meier iloitsivat Mein Schiff 7:n vesillelaskemisesta, vaikka kuvassa allas on vielä tyhjä. Kuva: Meyer TurkuMeyer Turun telakalla rakenteilla oleva TUI Cruises -varustamon Mein Schiff 7 -risteilijä laskettiin vesille perjantaina ja viikonlopun aikana se siirtyy varustelulaituriin, jossa sen valmiiksi koottu runko viimeistellään.
Seuraavan puolen vuoden aikana rungosta syntyy valmis risteilyalus.
Mein Schiff 7 -risteilijä on sarjan uusin alus. Sitä ennen sarjan kuudes, viides, neljäs ja kolmas ristelijäalus ovat myös valmistuneet Turun telakalta. Alukset on valmistettu TUI Cruises -varustamolle.
Mein Schiff 7 on yli 300 metriä pitkä ja siinä on 15 kantta. Aluksen tilavuus on 111 500 bruttovetoisuustonnia. Laivan 1 461:een hyttiin mahtuu yhteensä 2 894 matkustajaa ja noin tuhannen hengen miehistö, Meyer Turku kertoo tiedotteessaan.
”Meyer Turulla ja TUI Cruises -varustamolla on pitkä yhteinen historia, ja Mein Schiff -laivasarja kuuluu risteilymaailman menestystarinoihin. Mein Schiff 7 on sarjan viimeinen sisaralus, mutta se ei tarkoita, että olisimme tinkineet kunnianhimosta, päinvastoin: Mein Schiff 7:n myötä rakennamme Meyer Turun telakalla ensimmäistä kertaa laivaa, jossa on sisään rakennettu metanolivalmius. Se merkitsee valtavaa harppausta pyrkimyksessämme alan johtajuuteen vihreässä siirtymässä”, sanoo Meyer Turun toimitusjohtaja Tim Meyer yhtiön tiedotteessa.
Aiemmin telakka luovutti Icon of the Seas -risteilyaluksen Royal Caribbean International -varustamolle. Icon of the Seas -aluksen on määrä aloittaa ensimmäinen matkansa kohti Miamia tammikuussa.
Myöskään Icon of the Seas ei ole mikä tahansa laiva, vaan maailman suurin ja edistyksellisin risteilyalus. Alus kulkee nesteytetyllä maakaasulla (LNG) sekä polttokennoteknologialla. Telakan mukaan energiaratkaisut tekevät aluksesta edelläkävijän, kuten myös sen poikkeuksellinen varustelu.
Meyer Turku on merkittävä työllistäjä. Vuoden 2022 lopussa yhtiössä työskenteli noin 2100 työntekijää. Sen lisäksi yhtiö on arvioinut työllistävänsä suoraan ja välillisesti lähes kymmenen tuhatta työntekijää. Yhtiö on arvioinut osuutensa maailman ristelijämarkkinoista olevan noin 15 prosenttia.
Vuoden 2022 tilikaudella yhtiön liikevaihto nousi lähes 20 prosenttia ja oli noin 1,3 miljardia euroa. Tappiota yhtiö teki omistajilleen 15,6 miljoonaa, joka pieneni hieman vuodesta 2021.
Yhtiön taloutta on koetellut tutut haasteet.
”Vuonna 2022 meitä koettelivat erityisesti vaikeudet materiaalien saatavuudessa sekä materiaalien ja rahoituksen kiristyneet kustannukset”, toimitusjohtaja Tim Meyer kertoi tiedotteessa tuolloin.
Tilauskirjat telakalla kuitenkin ovat miltei täynnä ja tilauskanta ulottuu vuoteen 2026 saakka.
Nyt varustelulaiturissa oleva Mein Schiff 7 aiotaan luovuttaa TUI Cruisesille viimeistään vuonna 2024. Sen lisäksi telakka rakentaa vuonna 2025 valmistuvaa Icon 2 -alusta sekä vuonna 2026 valmistuvaa Icon 3 -alusta. Kaikki Icon-luokan alukset rakennetaan Royal Caribbean International -varustamolle. Samoin telakan on määrä toimittaa vuosina 2025 ja 2026 Rajavartiolaitokselle kaksi monitoimista ulkovartiolaivaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







