"Yritykset, seuratkaa verkkomainontaanne!" – vainotuksi joutunut toimittaja Jessikka Aro kannustaa
Jessikka Aro painottaa, että sosiaalisen median kaikki suosittu verkkosisältö ei ole totta. Mainoksia pyörii myös vihakampanjoissa, kun ne vain keräävät tarpeeksi iskuja.
Verkkomainontaa päätyy myös asiasisällön muotoon puetun valetiedon, jopa vihakampanjoiden yhteyteen, minkä vuoksi verkossa mainostavien on syytä olla jatkuvasti tarkkoina. Kuva: Juho LeskinenHäirintäkampanjoita jaetaan säännöllisesti sosiaalisen median palveluissa. Etenkin YouTubesta on tullut kanava myös lavastettujen videoiden levittämiselle.
Jessikka Aro kannustaakin yrityksiä seuraamaan nykyistä tarkemmin, missä yhteyksissä niiden verkkomainontaa esiintyy.
Tuorein esimerkki tapahtui elokuussa, kun Toimittajat Ilman Rajoja ry järjesti ulkoministerien kokouksen yhteydessä Helsingissä Kansallismuseolla kutsuseminaarin, jonka aiheena oli sananvapauden vaarantuminen vaikuttamisen ja valetiedon vuoksi. Sen avasi ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.) ja yhtenä puhujana oli myös Aro.
Nykyisen MV-lehden joukoista tunnettu kaksikko vaati pääsyä paikalle ja kuvasi koko ajan YouTubeen suoralle videolle seminaariin saapujia. Heiltä evättiin pääsy ja vähän myöhemmin poliisi poisti heiltä myös Finlandiatalon kulkuluvat.
Hetkeä myöhemmin tapahtumista ladattiin video, joka oli nimetty Jessikka Aron disinformaatiopaneeliksi.
Aro löysi videon yhteydestä muutamaa tuntia myöhemmin Elisan mainoksen, josta hän otti asiakkaana yhteyttä kysyen, miksi yritys rahoittaa mainonnallaan valetiedon levittämistä.
"Olisi hyvä, jos yritykset olisivat tarkempia siinä, millaisiin yhteyksiin niiden verkkomainontaa myydään", Aro sanoo.
Samoihin aikoihin hän oli yhteydessä Valioon ja yhteen vakuutusyhtiöön, joiden mainokset myös näkyivät Arosta jaettujen solvausvideoiden yhteydessä YouTubessa.
"Valiolla reagoitiin asiaan tosi ärhäkästi. Lakiosaston johtaja ilmoitti, että he käyvät heti läpi mainostamiskäytännöt."
Kirjoittaja on Toimittajat Ilman Rajoja ry:n hallituksen jäsen, mutta ei osallistunut kyseiseen tilaisuuteen eikä sen järjestelyihin.
Lue lisää vainotun toimittajan Jessikka Aron ajatuksia: Venäjän trollikoneisto nojaa sosiaaliseen mediaan – lokakampanjoilla halutaan murtaa järjestäytyneen yhteiskunnan sisäinen luottamus
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
