Into Jäämeren radan rakentamiseen kummastuttaa inarilaisperhettä: "Kulutusta pitää vähentää, ei lisätä"
Janne Utriaisen mielestä Jäämeren rata on erikoinen vastaus hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n raporttiin.
Jäämerenradan radan linjaus kulkee kuvassa näkyvän Turvejärven takana. Janne Utriainen ja Katja Jomppanen (keskellä) sekä heidän lapsensa Inari (vas.), Inga-Sara, Iida ja Elle-Karen Jomppanen asuvat vanhalla saamelaistilalla vain parinsadan metrin päässä ratalinjauksesta. Kuva: Saara LaviJanne Utriainen ja Katja Jomppanen asuvat Inarin Turvejärvellä neljän lapsensa kanssa.
Heidän kotinsa on vanha inarinsaamelainen talvipaikka, joka on ollut tukikohta porojen talvilaitumien lähellä.
Perhe elää mahdollisimman omavaraisesti hyödyntäen paikallista riistaa, kalaa, marjoja ja sieniä. Omista naudoista heidän piti Utriaisen sairauden vuoksi luopua, mutta lampaita ja kanoja heillä on edelleen.
Tilaan kuuluu 30 hehtaaria metsää. Jäämeren radan linjaus kulkee muutaman sadan metrin päässä heidän maistaan.
Jomppasen mielestä ratahanke kuulostaa "järjettömältä ja mahdottomalta". Hän näkee sen uhkana erityisesti Lapin haavoittuvan luonnon vuoksi.
Utriaisen mielestä rata on erikoinen vastaus hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n raporttiin.
"Kulutusta pitäisi vähentää, ei lisätä", Utriainen paaluttaa.
Jäämeren rataa perustellaan juuri lisääntyvällä tarpeella kuljettaa kaivannaisia, raakapuuta ja sellua.
Norjalainen kaivosyhtiö Yara on suunnitellut fosfaattikaivoksen avaamista Savukosken Sokliin Itä-Lappiin. Boreal Bioref puolestaan on jo pitkällä suunnitelmissaan rakentaa biojalostamo Kemijärvelle.
Utriaisen mielestä on hyvä, että ratahanke on julkisuudessa.
"Puhutaan, että asiaa vain selvitetään. Sitä selvitetään hiljaisuudessa, kunnes se rakennetaan."
Utriainen kummastelee ratalinjausta, joka valittiin jatkoselvitykseen.
"Tromssassa asuu 20-kertainen määrä ihmisiä Kirkkoniemeen verrattuna ja Narvikiin olisi jo rata olemassa."
Lisäksi Venäjän Murmanskissa ja Arkangelissa on satamat.
"Ainoa syy linjaukselle on, että saadaan avattua Lapin malmiot", hän sanoo.
Utriaista ja Jomppasta huolettaa erityisesti, että rata halkoisi tärkeitä porolaitumia.
"Näillä palkisilla on paljon nuoria poromiehiä", Utriainen toteaa.
Hän muistuttaa myös, että Koillisväylä on pääosin venäläisten hallinnassa. Se aiheuttaa jo itsessään epävarmuuksia.
"Parhaillaan saamme seurata, miten Venäjä toimii Asovanmerellä."
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
