Laskuhuijarit rahastavatylihintaisilla puheluillakin
Useille yrittäjille on lähetetty tilausvahvistukselta vaikuttavia laskuja, joissa peritään sopimuksen irtisanomisen johdosta 350 euroa. Laskut on lähetetty Yritysrekisteri.com-yrityksen nimissä.
Nimen taustalla on tamperelainen Suomen Rekisteripalvelut Oy, Suomen Yrittäjät ry:n lakineuvoja Niina Karjunen tietää.
Piippolalainen IK-Urakointi Oy sai 6.3. päivätyn laskun. Nimikkeenä oli Purkukulut, hinta 350 euroa ja arvonlisävero päälle. Maksuaikaa oli seitsemän päivää.
Urakointifirman on omistanut raahelainen tilitoimisto Eilanke Oy jo kaksi vuotta. Tilitoimistoyrittäjä Vilho Kinnunen vakuuttaa, ettei hän eikä urakointifirman edellinen omistaja ole ollut missään tekemisissä Suomen Rekisteripalvelujen kanssa.
Laskussa kehotetaan soittamaan numeroon 0600 95559, jos on epäselvyyksiä. Hinta (25/min sis. alv) kerrotaan pienin kirjaimin.
Väitetystä laskun perusteesta Kinnusella ei ole käsitystä, eikä hän ryhdy soittamaan 25 euron minuuttihintaisia puheluja.
Kinnunen on sähköpostilla vaatinut laskun perumista ja tehnyt asiasta rikosilmoituksen poliisille.
Aiemmin Suomen Rekisteripalvelut Oy:n numero oli 0600 94449, mutta operaattori sulki sen. Suomen Yrittäjät r.y:n lainsäädäntöasioiden päällikön Janne Makkulan mukaan huijausyritys vaihtoi puhelinnumeroksi 0600 95559 ja jatkaa taas.
Ohjeistamme yrittäjiä tekemään asiasta tutkintapyynnön poliisille, Makkula kertoo Suomen Yrittäjien nettisivuilla.
Reklamaatiot kannattaa tehdä sähköpostilla, jolloin niistä jää todiste. Jos joku välttämättä haluaa kalliiseen numeroon soittaa, puhelu kannattaa nauhoittaa.
Eräs yrittäjä on saanut yli 600 euron laskun puheluista Yritysrekisteri.comiin. Suomen Yrittäjien lakineuvontaan on tullut satoja yhteydenottoja huijauslaskuista.
Huijauslaskuja ovat saaneet myös monet viljelijät, MTK:n päälakimies Risto Airikkala tietää.
Yritysten osoitetietoja saa kaupparekisteristä, viljelijöiden tietoja udellaan puhelimessa.
Airikkalan mukaan utelukaava menee puhelimessa näin: ”Hyvää päivää, täällä yritysrekisteristä MM, onko isäntä itse puhelimessa.”
Jos on, soittaja haluaa tarkistaa Y-tunnuksen.
Jos kysyjälle lipsauttaa sen, tarjotaan mahdollisuutta saada tilan tuotantosuunta ja yhteystiedot valtakunnalliseen rekisteriin. Lähes jokainen viljelijä torjuu tarjouksen.
Lasku tulee silti.
”Asiasta ei voi kuluttajaviranomaiselle valittaa. Kyse on firmojen välisestä kaupasta eikä kuluttajakaupasta, kun keskustelussa on vilahtanut Y-tunnus”, Arikkala sanoo.
Puhelinhuijausten välttämiseksi Airikkala antaa yleisohjeen: ”Älä koskaan tilaa tai osta puhelinmyyjältä mitään.”
Jos aikoo ja haluaa tehdä kauppaa puhelimitse, aloite kannattaa pitää itsellä, Airikkala neuvoo.
Muitakin huijausyrityksiä on tullut kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajaneuvojien tietoon. Nokian Uutiset kertoo Vertivas Ltd:n laskutusta hoitavan FC-Perintä-nimisen yrityksen toimintamalleista.
Yksi keino on, kun kuluttaja on osallistunut älypuhelimellaan kilpailuun, jossa on luvattu palkinnoksi iPhone tai iPad. Samalla hän on tietämättään sidottu tilaukseen.
Toisena keinona on kuluttajien puhelimeen lähetetty viesti, joka koskee jonkin sovelluksen (esimerkiksi Whatsapp) vanhenemista. Vastauksena on pyydetty omaa puhelinnumeroa, minkä jälkeen puhelimeen on tullut viesti sopimuksen ja kuukausitilauksen synnystä.
Osassa tapauksia kuluttajat eivät ole olleet missään yhteydessä kyseiseen yritykseen mutta silti saaneet tilauslaskun.
Monet aiheettoman laskun saaneet ovat alaikäisiä. Vanhempien kannattaa tarkkailla lastensa älypuhelinten käyttöä.
Eilinen Saarijärven seudun paikallislehti Sampo kertoo Fun Lime Vertivas Ltd:n lähettäneen liki 80 euron laskuja ihmisille eri puolille maata, vaikkei laskun saaja ole tilannut yritykseltä mitään tavaraa.
Perusteettomia laskuja ei pidä maksaa, vaan niistä on syytä ilmoittaa poliisille, vanhempi konstaapeli Pasi Peltonen neuvoo Sampon lukijoille.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
