Luomun kysynnän kasvu hiipuu Ruotsissa
Luomutuotteiden kysynnän kasvu on taittunut Ruotsissa, kertoo ruotsalaislehti ATL.
Sen mukaan luomutuotteiden myynti ei ole kasvanut Ruotsin suurissa kauppaketjuissa.
Etenkin luomumaitotuotteiden menekki on heikentynyt. Lastenruuan, kahvin ja kananmunien suosio sen sijaan on kasvanut edelleen hieman.
Esimerkiksi Arlalla on luomumaitoa yli tarpeen, sillä vähittäiskaupan markkinat eivät ole kehittyneet toivotusti.
Tanskan elintarvikeministeri taas on ATL:n mukaan osoittanut 12 miljoonaa kruunua eli runsaat kaksi miljoonaa euroa luomun viennin edistämiseen.
Varoja käytetään luomuyritysten kouluttamiseen ja tanskalaisten luomutuotteiden tekemiseen tunnetuksi Euroopassa.
Suomessa ei vielä ole merkkejä samansuuntaisesta kehityksestä kuin naapurimaissa.
Pro Luomu ry:n toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila uskoo kasvun jatkuvan edelleen. ”Kysyntä voi vaihdella, mutta tuskin se on hiipumassa. Perusteet luomun ostamiselle eivät ole ohimeneviä.”
Kottilan muistuttaa, että Ruotsissa luomun osuus kulutuksesta on jo noin neljä prosenttia ja Tanskassa seitsemän. Suomessa osuuden arvioidaan olevan vasta noin 1,4–1,5 prosenttia.
”Miksi emme voisi päästä samaan kuin Ruotsi”, Kottila uskoo.
Pro Luomu arvioi, että luomuruuan myynti Suomessa kasvaa tänä vuonna 20–25 prosenttia ja nousee noin 200 miljoonaan euroon.
Arvio perustuu suurimmilta kaupparyhmiltä kerättyihin tietoihin vuoden ensimmäiseltä puoliskolta.
Vuoteen 2015 mennessä päästäneen 330 miljoonaan euroon, mikä on kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2011.
Julkisuudessa nähtiin viime viikolla myös arvio, että luomumarkkinat kasvaisivat peräti 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vähittäiskaupan myyntilukuihin perustuva Pro Luomun arvio ei kuitenkaan ennusta näin suurta kasvua.
Suuri kasvuarvio on syntynyt Pro Luomun mukaan eri lähteistä saatuja, eri tavoin muodostettuja myyntilukuja vertaamalla.
Viime vuosien kysynnän kasvu on Kottilan mukaan selvästi seurausta luomutarjonnan paranemisesta.
Nyt tarvetta olisi etenkin luomulihan tarjonnan lisäämiseen. Kottila näkee tärkeänä etenkin kotimaisen luomutuotannon ja tuotevalmistuksen kasvun.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto uskoo, että luomu kasvaa Suomessa myös lähivuosina.
”Nykyinen vauhti todennäköisesti jatkuu. Taloustilanteen heikkeneminen ei vaikuta osaan kuluttajista lainkaan.”
Tulevaisuudessa ruokakaupoissa on Luodon ennusteen mukaan vahva, tehokkaaksi viilattu ketjuvalikoima.
Se muodostaa vähintään 80 prosenttia valikoimasta.
Ketjuvalikoiman rinnalla Luoto uskoo paikallisten, lähi- ja luomutuotteita sisältävien erikoistuotevalikoimien yleistyvän.
Luomumaitotuotteiden kysynnän kasvu on hidastunut myös Suomessa, kertoo Valion hallituksen puheenjohtaja Antti Rauhamaa. ”Ehkä syy on taloustilanne”, hän pohtii.
Rauhamaan mukaan kasvu ei ole täysin pysähtynyt, mutta se on nyt varsin vaatimatonta aiempaan verrattuna.
Tilanne ei ole vielä johtanut tuotevalikoiman karsimiseen.
”Kyllä kysyntä varmaan vielä kehittyy hiljalleen, Ruotsi ja Tanska ovat niin eri tasolla.”
TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
