Puola rynnii Balkanin ja Aasian ruokamarkkinoille
VARSOVA
Puola aikoo tunkeutua räväkällä vauhdilla Aasian ja Balkanin valtioiden elintarvikemarkkinoille.
Puolan talousministeriö aloitti marraskuun puolivälissä näyttävän mainoskampanjan puolalaisten omenoiden, vihannesten sekä liha- ja maitotuotteiden tunnetuksi tekemiseksi 11 uudessa valtiossa.
Monipuolinen kuluttajavalistus kestää puoli vuotta ja maksaa 50 miljoonaa zlotya, runsaat 12 miljoonaa euroa.
Hedelmä- ja elintarvikeviennin kohteiksi valituista maista ovat merkittävimmät Intia, Indonesia, Vietnam, Serbia, Makedonia ja Bosnia Hertsegovina.
Venäjän vuoden alussa Puolalle asettama sianlihan vientikielto sekä EU-maita koskevat vastapakotteet ovat rokottaneet 37-miljoonaisen maan ulkomaankauppaa tänä vuonna 273 miljoonan euron tappioilla.
MATTI HOVISEPPÄ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
