Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kesko alkaa olla iskussa – Ruotsin Onninen rämpi yhä tappiolla

    Kauppakonserni Kesko kasvatti liikevaihtoaan heinä–syyskuussa kaikilla toimialoillaan. Autokauppa kannattaa erinomaisesti ja talotekniikkaa myyvä Onninenkin alkaa olla kunnossa – Ruotsia lukuun ottamatta.
    Kuva: Jukka Pasonen

    "Ilolla voimme todeta, että liikevaihto kasvoi vertailukaudella kaikilla toimialoilla ja kannattavuus parani", avasi kauppakonserni Keskon pääjohtaja Mikko Helander kolmannen vuosineljänneksen tuloskatsaustilaisuuden.

    Keskon vuoden 2015 alussa käyttöön ottama uudistettu strategia näyttää toimivan. Yhtiö parantaa juoksuaan vuosineljänneksestä toiseen.

    Yritysmyyntien vuoksi koko konserni liikevaihto supistui vuoden kolmannella neljänneksellä runsaaseen 2,6 miljardiin euroon viime vuoden vastaavan ajanjakson noin 2, 8 miljardista. Tammi syyskuun liikevaihto kasvoi 8,7 prosenttia runsaaseen kahdeksaan miljardiin euroon ja vertailukelpoisestikin 1,4 prosenttia.

    Vertailukelpoinen liikevoitto yhdeksältä kuukaudelta oli 215,8 miljoona euroa (1-9, 2016: 209,6 milj. euroa).

    Sidotun pääoman tuotolla mitattuna konsernin kannattavimmat liiketoiminnot ovat päivittäistavarakauppa ja autokauppa: kumpaankin liiketoimintaan sidotut pääomat tuottivat yli 23 prosentin tuoton vuodessa (liukuva 12 kk). Koko konsernin sidotun pääoman tuotto oli 11,4 prosenttia.

    Mikko Helander kuvaa yhtiön taloudellista asemaa poikkeuksellisen vahvaksi:

    "Vuoden 2015 alusta otettuamme uuden strategian käyttöön olemme investoineet kolmessa vuodessa 1,3 miljardia euroa ja jakaneet osinkoja yhteensä 650 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste lähenee 50 prosenttia ja tämän hetken kassavirralla pystyisimme maksamaan kolmessa kuukaudessa korolliset velkamme pois."

    Helanderin arvion mukaan vahva talousasema antaa hyvät edellytykset toimia jaa kasvaa jatkossa.

    Yhtiöllä on korollisia nettovelkoja 159 miljoonaa euroa.

    Yleinen talouskasvu tukee myös kaupan toimialan kasvua. Päivittäistavarakaupassa Helanderin arvion mukaan laatu ja valikoimat korostuvat kilpailussa asiakkaista.

    "Ruuan hinnanlasku on väliaikainen ilmiö – ruuan hinnat nousivat viimeisen kolmen kuukauden ajalla 0,2 prosenttia."

    Divestoinnit ja myymälöiden sulkemiset laskivat heinä-syyskuussa Keskon päivittäistavarakaupan liikevaihtoa neljällä prosentilla noin 1,3 miljardiin euroon. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 2,4 prosenttia.

    Kesko on saanut yrityskaupalla hankkimansa Suomen Lähikaupan integroitua konserniin ja saavuttanut synergiahyödyt odotuksiaan nopeammin. Suomen Lähikaupoista on nyt siirtynyt kauppiasvetoisiksi noin puolet. Kesko arvioi siirtävänsä loputkin Lähikaupat kauppiasyrittäjille vuoden 2018 puoliväliin mennessä.

    Citymarketeissa on menossa mittava uudistushanke. Maan 81 K-Citymarketista 27 kauppaa oli uusittu syyskuun loppuun mennessä. Kustakin Citymarketista konserni haluaa tehdä omanlaisensa, panostuksia on suunnattu muun muassa tuoreosastoille ja käyttötavaravalikoimiin.

    Yhtiön suurin kauppainvestointi on huomenna torstaina Helsingissä avattava kauppakeskus Easton ja sen uuden sukupolven K-Citymarket.

    Rakentamisen ja talotekniikan kaupan kasvu jatkui vahvana Suomessa sekä Onnisen että K-Raudan osalta. Kun Kesko osti yrityskaupalla Onnisen tammikuussa 2016, Onnisen tappiollisuus Puolassa ja Ruotsissa olivat pääjohtaja Helanderin mukaan hyvin tiedossa. Puolassa toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi ovat edenneet ja tappiot pienentyneet.

    Ruotsissa Onnisen tappiollisuus "vaatii lisää toimenpiteitä".

    Rakentamisen ja talotekniikan toimialalle Kesko julkisti osavuosikatsauksen yhteydessä uuden organisaatiorakenteen, jossa maayhtiöt on nostettu aiempaa korostetumpaan asemaan. Myös Suomen liiketoiminnoista on tehty oma tulosyksikkönsä.

    Autokaupassa rekisteröinnit ovat kasvaneet kuluvana vuonna ja talouden hyvä kehitys on vahvistanut Keskon autokaupassa erityisesti paketti autojen myyntiä. Kesko viittasi osavuosikatsauksessaan myös mahdolliseen romutuspalkkio-ohjelman jatkumiseen, joka nopeuttaisi autokaupan uudistumista. Jos romutuspalkkio-ohjelmaa jatketaan kampanjalla ensi vuoden alusta, se saattaa väliaikaisesti heijastua loppuvuoden automyyntiin sitä laskevana.