VIERASKOLUMNI Ketterä maakunta-kehittäminen
Ilmastonmuutoksen eteneminen, talouden äkkiliikkeet sekä paikallisen ja globaalin moniulotteinen kietoutuminen aiheuttavat tulevina vuosikymmeninä yllätyksiä, jotka kohtelevat alueita eri tavoin.
Yllätykset voivat olla myönteisiä tai kielteisiä. Erilaisten riskien määrä kasvaa. Jo parikymmentä vuotta on yhteiskuntatieteissä puhuttu riskiyhteiskunnasta.
Ajan riennon aiheuttamien käänteiden ennustamattomuus ja ennalta määriteltävien vaihtoehtojen tunnistamisen mahdottomuus on hyväksyttävä.
Konsulttiskenaarioihin on turha tuhlata rahoja. Tulevaisuutta ei myöskään voi perustaa oletukseen nykyisten rakenteiden ja vahvuuksien muuttumattomuudesta. Tärkeintä on varautuminen: on osattava tarvittaessa toimia yhdessä, tuli mitä tuli.
Merkittävä työnantaja voi lopettaa toimintansa, on nopeasti löydettävä sijaintipaikka uudelle yritykselle tai on muulla tavoin tartuttava avautuvaan mahdollisuuteen.
Ennalta arvaamattomat tilanteet edellyttävät joustavuutta ja nopeaa toimeen tarttumista. Tähän eivät normaalit hallintokäytännöt veny. Tarvitaan nopea toimintatapa.
Sopivia alueita nopealle toimintatavalle ovat maakunnat. Ne ovat monipuolisia kaupunkien ja maaseutujen muodostamia alueyhteisöjä.
Jokaiseen maakuntaan kannattaisi perustaa nopean toiminnan joukkue, joka tarvittaessa reagoisi välittömästi ja valmistelisi normaalikäytäntöjä joustavampia ratkaisuja.
Nopean toiminnan joukkueeseen tarvittaisiin hallinnon, yrityselämän, asiantuntijaorganisaatioiden, kansalaistoiminnan ja poliittisen kentän parhaat voimat.
Joukkueen kokoaminen sopisi maakunnan liitolle. Se on luonteva tehtävä aluekehitysviranomaiselle.
Joukkue tarvitsisi myös riittävän määrän asiantuntijoita, jotka tekisivät taustaselvityksiä ja valmistelisivat nopean toiminnan joukkueen kokoontumisia. Vapaaehtoiset löytyvät yrityksistä, hallinnosta, kansalaisjärjestöistä ja korkeakouluista.
Nopean toiminnan joukkue kokoontuisi normaalitilanteessa kaksi kertaa vuodessa erittelemään ja tulkitsemaan yhteiskunnallista kehitystä oman maakunnan kannalta. Työskentelyn alussa olisi tarpeen kehittää toimintatapa tilanteisiin, joissa tarvitaan nopeaa reagointia. Joukkueen koolle kutsuminen olisi maakuntajohtajan vastuulla.
Joukkueen tehtäviin kuuluisi myös julkisten keskustelunavausten tekeminen. Niissä pohdittaisiin oman maakunnan kannalta tähdellisiä ja päiväkohtaisia asetelmia kauaskantoisempia kysymyksiä.
Joukkue järjestäisi seminaareja, keskusteluja ja ideoivia kansalaisfoorumeita. Se käynnistäisi myös laaja-alaisia kehittämishankkeita, joita rahoitettaisiin EU:n ja kansallisten rahoituslähteiden kautta.
Nopean toiminnan joukkueelle perustettaisiin vuorovaikutteinen kotisivu, johon kerättäisiin aineistoa oman maakunnan tulevaisuuden kannalta tärkeistä muutosprosesseista. Kotisivun ylläpitämisestä vastaisi maakunnan liitto.
Internetiin kerätty muutosprossesien seurantajärjestelmä tarjoaisi yhteisen tietopohjan tulevaisuuspohdinnoille ja edistäisi älykkään alueen kehittymistä.
Jotta jokaisen maakunnan monipuoliset ja omaehtoiset kehitysedellytykset pystytään turvaamaan, on maakunnallinen edunvalvonta organisoitava uudelleen. Nykyisestä sirpaloituneesta ja yksilösuorituksiin perustuvasta hajanaisuudesta on siirryttävä yhtenäiseen edunvalvontaan, jonka tavoitteena on vaikuttaa omaa maakuntaa koskeviin päätöksiin riittävän ajoissa.
Maakunnallisen edunvalvonnan uusi organisointi olisi nopean toiminnan joukkueen luonteva tehtävä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
