Berliinin messulupauksen antoi Kimmo Tiilikainen, mutta Jari Leppä pääsee parrasvaloihin
Suomen satavuotisjuhlat menivät, mutta nyt pedataan EU-puheenjohtajuutta. Auttaako messunäkyvyys parempaan cap-tulokseeen?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) vierailee Grüne Woche -messuilla keskiviikosta lauantaihin. Kuva: Juho LeskinenOikeastaan se, että Suomi on nyt tavallista isommin mukana Berliinin jättimessuilla, on ehkä MT:n ja maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) edeltäjän Kimmo Tiilikaisen (kesk.) ansiota.
Tiilikainen pyörähti Suomen osastolla vuonna 2016, ja muun muassa Norjan pöyristyttävän iso ja näyttävä messuosasto sai lehden puristamaan Tiilikaiselta lupauksen Suomen isommasta panostuksesta jatkossa (MT 18.1.2016). Tulossa olivat sentään Suomen 100-vuotisjuhlat.
Tiilikainen vetosi säästämistarpeisiin ja tarkkaan kustannus-hyötysuhteeseen mutta antoi pienen myönnytyksen hövelimmälle rahankäytölle.
”Suomi täyttää ensi vuonna sata vuotta ja elintarviketase on yksi hallituksen kärkihankkeista. Olisi perusteltua näkyä vahvemmin.”
100-vuotisjuhlat menivät, mutta tänä vuonna ponnistus onnistuu.
Ministerinä on tosin Leppä, joka pääsee paistattelemaan parrasvaloissa. Näin siitä huolimatta, että pääjärjestäjä on tarkkaan ottaen MTK, joka maksaa myös isoimmat kulut.
Maaseudun etujärjestön osuus kolmen miljoonan euron kokonaisbudjetista on noin kaksi miljoonaa ja maa- ja metsätalousministeriön 400 000 euroa.
Mukana ovat myös ruotsinkielisten viljelijöiden SLC ja Business Finland.
Leppä vierailee messuilla keskiviikosta lauantaihin ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan 17 jäsenestä kymmenen torstaina ja perjantaina.
Leppä haluaa tehdä messuilla tutuksi Suomea, Suomen luonnonvarojen ja erityisesti metsien kestävää käyttöä ja tärkeyttä, elämyksiä sekä elintarvikkeiden raaka-aineita ja näiden kaikkien laatua ja osaamistamme.
Työn toivotaan tuovan kiinnostusta Suomeen matkailumaana ja suoria tuotekauppoja jo messuilla.
”Vaikka kysymyksessä ovat maatalous- ja kuluttajamessut, Suomi yhdistää niihin hyvällä tavalla isompaa brändäystä ja yritystenvälisiä kontakteja. Ruokamessuja laajempaa näkökulmaa on mietitty yhdessä alusta alkaen”, Leppä sanoo ja antaa erityiskiitokset MTK:lle.
Isot suomalaiset ruokayritykset, kuten Fazer, Valio ja lihayhtiöt, kuitenkin puuttuvat messuilta ja siten myös maabrändin markkinoinnista. Vaikka se hiukan harmittaakin, Leppä ymmärtää syyt.
”Niillä on omat ja vakiintuneet vientikanavansa. Nämä ovat kuluttajamessut ja tärkeät pienemmille yrityksille.”
Messut ovat myös suuri maatalousministerien kohtaamispaikka, ja Lepällä on sekä isomman joukon että kahdenvälisiä tapaamisia.
Tilaisuutta on hyvä käyttää alkupamauksena Suomen heinäkuussa alkavalle EU-puheenjohtajuudelle.
Auttaako tällainen maatalousnäkyvyys tai EU-ministerikokousten johtaminen Suomea saavuttamaan paremman tuloksen cap- eli maatalouspolitiikkaneuvotteluissa?
”Kaikki esilläolo sekä olojemme esittely palvelevat cap-vaikuttamista. Toivon, että tulee hyvä tulos, mutta siihen tarvitaan etujärjestöäkin.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
