Verkkoyhtiön on korvattava pitkät keskeytykset ja vahingot
Yhden tai kahden vaiheen puuttuminen on Energiateollisuus ry:n suosituksen mukaan verkkopalvelun keskeytys, jonka kesto lasketaan mukaan vakiokorvaukseen oikeuttavaan aikaan, toteaa verkkoinsinööri Lasse Simola Energiamarkkinavirastosta.
Verkkoyhtiöt maksavat vakiokorvauksia asiakkailleen keskeytyksen pitkittyessä. Lyhyet katkokset on siedettävä, ellei niitä satu jatkuvasti.
Sähkön laadun on pysyttävä tarkkaan määritellyn standardin rajoissa. Standardissa todetaan kuitenkin myös, että sitä ei sovelleta, jos asiakkaan asennukset tai laitteet eivät täytä voimassa olevia standardeja tai teknisiä vaatimuksia.
”Sähkönjakelun keskeytykset ovat toisinaan väistämättömiä ja jo standarditkin edellyttävät, että laitteiden tulee kestää sähkökatkoja.”
Tavallinen katkoksen syy on esimerkiksi puun kaatuminen linjan päälle.
Verkkoyhtiön on pidettävä verkkonsa kunnossa. Puutteellisesta kunnossapidosta ja sähkön huonosta laadusta tehdään Energiamarkkinavirastolle tutkintapyyntöjä, mutta 10 vuoden aikana virasto on antanut vain kaksi velvoittavaa päätöstä.
Viimeinen tapaus on tuore. Fortumin suurjännitelinjat Lounais-Suomessa osoittautuivat toissa vuoden tapaninpäivän myrskyssä alttiiksi puiden kaatumiselle. Suurjänniteverkon kuntoa valvotaan verrattain tiukasti, sillä viat aiheuttavat haittaa laajalti.
”Käytännössä pienjännitelinjojen kuntoon ei voi hirveästi puuttua, koska standardi ei ole kovin tiukka”, Simola selittää.
Jos sähkön laadusta aiheutuu välitöntä vahinkoa, kuluttaja on oikeutettu saamaan vahingonkorvausta, kertoo lakimies Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Verkkoyhtiöt ovat joutuneet korvaamaan esimerkiksi sähkökatkon aikana sulaneen pakastimen aiheuttamat vahingot.
Välilliset vahingot, kuten ansionmenetykset, on korvattava, jos vika on johtunut sähköyhtiön laiminlyönnistä.
Vahingonkorvauksia ei makseta poikkeuksellisten luonnonolojen kuten laajojen myrskyjen aiheuttamista, kohtuullisen lyhytkestoisista vioista.
Sähkön käyttäjän pitäisi pystyä osoittamaan, että verkossa on ollut vika. Vian voi todeta yleensä verkkoyhtiö.
”Sähköyhtiöltä voi edellyttää, että se toimii puolueettomasti. Ongelma on, että vian syy voi olla hieman hankala selvittää”, Kaakkola toteaa.
Jos asiakas ja verkkoyhtiö ovat erimielisiä vahingonkorvauksesta, tavallinen kuluttaja-asiakas voi valittaa kuluttajariitalautakuntaan.
Yrityksellä, kuten maatilalla, tätä mahdollisuutta ei ole.
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
