Keskon kampanja herättää epäilyksiä – näin yhtiö kommentoi
Keskon Tuottajalle kiitos -kampanjan hyötyjä tuottajille on epäilty sosiaalisessa mediassa.Keskon Tuottajalle kiitos -kampanjan toimivuutta ja hyödyllisyyttä on epäilty sosiaalisessa mediassa. Keskon mukaan MTK on mukana varmistamassa, että tuottajahinnan päälle tulevat rahat kampanjasta todella maksetaan tuottajille.
Kesko aloitti Tuottajalle kiitos -kampanjansa viime vuoden lopulla joulukinkuilla. Tällöin kampanjan avulla kertyi tuottajille rahaa 100‑000 euroa.
Keskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle, että kinkkukampanjan jälkeen Keskossa todettiin suurimpien haasteiden olevan lihan- ja maidontuottajilla.
Kinkkukampanjaa seurasikin maitokampanja, jossa Kesko tilittää kolme senttiä jokaisesta myydystä kampanjaan kuuluvasta maitotölkistä tuottajille.
"Lyhyellä kaavalle tämä kampanja pelaa niin, että kuluttajat ostavat kampanjatuotteita, vaikka porsaan ulkofileetä. Se tallentuu meille myynniksi. Myyntiraporttien perusteella tilitämme rahat tavarantoimittajillemme, jotka tilittävät ne myyntimäärien suhteessa tuottajille", Akseli sanoo.
Akselin mukaan Kesko pyytää tavarantoimittajiltaan raportin siitä, että rahat ovat menneet tuottajille. Raportti pyydetään vähintään kerran vuodessa.
Tavarantoimittajien raportin lisäksi Kesko tekee Akselin mukaan yhteistyötä myös MTK:n kanssa. MTK:n roolina on tarkistaa tiloilta, että tilitykset on tehty oikein.
Kampanjatuotteista eniten lisätuottoa tuottajille on kertynyt maidosta.
"Maitomäärät ovat olleet niin isoja, että maito on ollut kaupallisesti selkeästi suurin tuote."
Tuottajalle kiitos -kampanjan tuotteet ovat Akselin mukaan pärjänneet kilpailussa hyvin. "Kuluttajilla on ollut valmiutta maksaa tuotteista se pieni lisä."
Tavarakaupan johtajan mukaan kampanjatuotteiden myynti maitoa lukuun ottamatta on vakiintunut. Maitomäärässä sen sijaan on havaittavissa kasvua.
Kesko arvioi verkkosivuillaan, että Tuottajalle kiitos -kampanja tuo suomalaisille tuottajille rahaa satoja tuhansia euroja.
"Ei se kuitenkaan tilaa kohden ole välttämättä iso summa. Kinkuissa kyse oli muutamista kympeistä muutamiin tuhansiin euroihin", Akseli täsmentää.
Akseli ei vielä osaa arvioida, laajennetaanko Tuottajalle kiitos -kampanjaa koskemaan useampaa tuotetta.
"Nyt meillä ovat tulleet uutena tähän kampanjaan naudanlihatuotteet. Seuraamme, miten kampanja kehittyy. Jos menekit ovat hyvät ja kampanja otetaan hyvin vastaan, sitten jatketaan ja laajennetaan", Akseli sanoo.
Akseli kannustaa myös muita kauppaketjuja tukemaan suomalaisia tuottajia.
"Hankkeen merkittävyys kasvaisi, jos mukaan saataisiin muitakin", hän sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

