Uusi laki toisi Suomeen avoimen tietokannan tiedotusvälineiden omistussuhteista
Hallitus esittää Suomeen uutta mediamarkkinoiden valvontaa koskevaa lakia. Sen myötä Suomeen muun muassa perustettaisiin avoin tietokanta tiedotusvälineiden omistussuhteista. Tietokannasta vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Uudesta tietokannasta vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Kuva: Vesa Moilanen / LehtikuvaTraficomille tulisi myös tehtäväksi arvioida, miten mediamarkkinoiden yrityskaupat vaikuttavat tiedotusvälineiden moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen.
Traficomin tekemä arviointi ei kuitenkaan voisi estää yrityskauppojen toteutumista. Lisäksi arviointi koskisi vain sellaisia yrityskauppoja, jotka ylittäisivät kilpailulain mukaiset liikevaihtorajat.
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa sanotaan, että vuosittain Traficomin arvioitavaksi menisi arviolta vain yksittäisiä yrityskauppoja Suomessa.
Lisäksi viranomaisille ja julkisille toimijoille, kuten kunnille sekä niiden omistamille yhtiöille, tulisi velvollisuus ilmoittaa mainos- ja ilmoitusmenoistaan. Vastaavasti mediapalvelujen tarjoajien tulisi ilmoittaa valtion mainonnan kautta saamistaan tuloista.
Näiden tahojen tulisi lain mukaan ilmoittaa Traficomille, kun valtion mainosmenoja koskevat tiedot on julkaistu. Ilmoituksesta tulisi käydä ilmi, missä mainosmenot on julkaistu ja mitä tietoja ne tarkalleen sisältävät.
Traficomin tulisi seurata valtion mainosmenojen jakautumista ja myös raportoida siitä vuosittain.
Hallituksen esityksen tarkoitus on panna kansallisesti toimeen EU:n medianvapausasetuksen velvoitteet. Laissa Traficomista säädettäisiin velvoitteiden noudattamista valvova viranomainen Suomessa.
Lakiesitys lähti lausuntokierrokselle torstaina. Lausuntoja voi antaa helmikuun 14. päivään saakka, ja esityksen on määrä mennä eduskunnan käsittelyyn kevään aikana.
EU:n medianvapausasetus annettiin huhtikuussa viime vuonna. Asetusta on määrä soveltaa pääsääntöisesti tämän vuoden elokuun 8. päivästä alkaen.
Asetuksen tavoitteena on taata mediapalvelujen moniarvoisuus ja riippumattomuus unionin alueella. Lisäksi asetuksella halutaan vahvistaa mediapalvelujen sisämarkkinoiden moitteetonta toimintaa koskevat säännöt.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





