Yrittäjäkuljettajille napsahti työaika
Eduskunta on hyväksynyt lain, joka tuo myös kuljetusalan yrittäjille säädökset 48 tunnin viikkotyöajasta tieliikenteessä. Laki noudattelee vuonna 2010 hyväksytyn EU-direktiivin vaatimuksia. Suomi vastusti usean muun EU-maan tavoin direktiiviä.Eduskunta on hyväksynyt lain yrittäjäkuljettajien työajasta tieliikenteessä. Uudessa laissa säädetään itsenäisten yrittäjäkuljettajien viikoittaisesta enimmäistyöajasta, tauoista ja yötyöstä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) myöntää, että laki tehtiin EU:sta tulevan pakon edessä. Hän toivoo, että siihen kirjatut joustomahdollisuudet pehmentäisivät lain vaikutuksia.
Lain mukaan yrittäjäkuljettajan tulee pitää työajoistaan kirjanpitoa, josta ilmenevät työajat ja tauot.
Yrittäjien tulee kirjata keskimääräistä työaikaa käytettäessä tasoittumisjakso, jonka aikana viikkotyöaika tasoittuu 48 tuntiin. Tasoittumisjakson sisällä yrittäjän työaika voi nousta 60 tuntiin tai hetkellisesti jopa sen yli.
Ajoaikojen lisäksi yrittäjäkuljettajan tulee seurata kuljetukseen liittyviin oheistöihin kuluvaa työaikaa. Sen sijaan hallinnollisiin töihin, kuten kirjanpitoon, laskutukseen tai kuljetusten suunnitteluun, kuluva aika ei kuulu nyt säädettävän työaikalain piiriin.
Esitystä on arvoteltu siitä, että se puuttuu yrittäjän vapauteen. Esimerkiksi keskustan kansanedustajat ovat pohtineet, kuinka kauan kestää, että vastaava työaikaseuranta ulotetaan muihin yrittäjiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


