Päivittäistavarakaupoilla alakuloinen alkuvuosi
Elintarvikkeiden myynti laski hinnanalennuksista huolimatta.
Kesko haluaa vahvistaa markkinaosuuttaan hankkimalla Suomen Lähikaupan reilut 600 myymälää. Kuva: Toni ForssellElintarvikemyynnin liikevaihto kasvoi hieman alkuvuodesta kauppaketjujen hinnanalennuskampanjoista huolimatta.
Tammi–kesäkuussa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinta laski niiden seurauksena 1,6 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Myös käyttötavaroiden hinnat laskivat, mutta maltillisemmin, prosentin verran.
Hintojen lasku ei kuitenkaan avittanut Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiä kasvuun.
"Myynnin kasvu toisella vuosineljänneksellä oli huono huolimatta kesäkuun pienestä myynnin kasvusta. Erityisen huolestuttavaa koko kotimaisen elintarvikeketjun osalta on, että myynnin volyymi laski toisella vuosineljänneksellä -0,8 prosenttia, vaikka hintataso aleni -0,9 prosenttia", toteaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
"Nyt tarvitaan ripeästi toimia kuluttajan ostovoiman kasvattamiseksi ja omaan talouteen luottamisen palauttamiseksi."
Kaupankäynnin painopiste on alkuvuonna siirtynyt selvästi suurien yksiköiden suuntaan. Yli 2 500 neliön suurmyymälöissä myynti kasvoi alkuvuonna vajaan prosentin, sen sijaan alle 400 neliön valintamyymälöissä miinusta kertyi samaan aikaan kolme prosenttia.
Toisaalta kaikkein pienimmissä, alle 100 neliön myymälöissä myynti kasvoi saman verran kuin yli 2 500 neliön myymälöissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
